Mere end hver anden forhandler sælger kun blækpatroner, der er godkendt af printerproducenten. Det viste en undersøgelse fra Forbrugerrådet, som CRN omtalte i går. Det er fordi, forhandlere ikke vil have sure kunder.
For det første er der en fare for, at det billige blæk er dårligere end den originale vare. Blækket kan løbe ud og svine printeren til. Det giver en utilfreds kunde.
For det andet er en uoriginal blækpatron i sig selv en konflikt, hvis en kunde ikke kan printe. Det kan være svært at vide, om det er blækket eller printerens skyld, at det går galt. Når en kunde klager, skal forhandlerene afgøre, om reklamationen skal sendes til printerproducenten eller til blækleverandøren. Det er ikke altid, at alle er enige i, hvis skyld det er.
Gregers Jacobsen, der er sælger hos Multimedia World, at det er nemmere at sælge de originale produkter, fordi supportansvaret for både printer og blæk bliver placeret det samme sted, hvis kunden har begge dele fra den samme producent.
»Der er generelt mindre bøvl med det originale blæk, hvor vi slipper for balladen om hvem, der har ansvaret, hvis noget går galt,« siger sælger Gregers Jacobsen, Multimedia World.
Trygheden koster på bundlinjen hos forhandlerne, der umiddelbart kunne tjene mere på de billige generiske varer.
»Jeg tjener mindre på originale varer. Marginen er betragtelig større på uoriginale varer,« siger direktør Thomas Jensen fra Fifo Network, der især forhandler HP-produkter til erhverv.
Når han kun sælger originalerne, er det fordi den samlede fortjeneste på blæk er for lille i forhold til den samlede omsætning.
»Printerblæk er så lille en del af vores forretning, at vi ikke vil risikere en kunderelation på uoriginal varer,« siger Thomas Jensen.