Mens mange bankers datacentraler vokser ved at købe hinanden op, har BEC - Bankernes EDB Central i Roskilde og Herning - valgt en helt anden vækststrategi.
BEC har i forvejen mange forskellige banker som kunder, mens de fleste andre som Nordea, DMdata og JN Data kun kører IT-driften for en enkelt eller to banker.
Det er den ekspertise i fælles IT-systemer til mange banker, som BEC nu udvider med en række nye forretningsløsninger til såvel de eksisterende bankkunder som helt nye kunder blandt ejendomsmæglere, advokater og forsikringsselskaber.
BEC står for integration, tilpasning og driften af løsningerne, mens systemerne leveres fra samarbejdende IT-firmaer som Plass Data Software (bolig) og Edlund (livs- og skadesforsikring), og flere partnere er formentlig på vej.
Ikke til korte forhold
Desuden samarbejder BEC med to andre. Levering af IT-infrastruktur til 300 bankfilialer med pc'er og printere er siden 2001 kommet fra Ementor (tidligere Eterra), investeringssystemer kommer fra Sparinvest, som BEC købte i 2002, og realkredit fra Totalkredit.
Bankernes EDB Central ? 29 medlemsbanker ? 650 millioner årlige transaktioner fra banker og selvbetjeningsprodukter ? 2,5 millioner kundeforhold oprettet i BEC's systemer. ? 3,2 millioner konti oprettet i BEC's systemer. ? 0,7 millioner værdipapirdepoter oprettet i BEC's systemer. ? 15.000 terminaler og printere tilsluttet BEC. ? 350.000 brugere af Webbank. ? 21.000 brugere af erhvervssystem. ? 1,3 ton papir udskrives dagligt ? 38.000 forsendelser dagligt (kontoudskrifter m.v.) Nøgletal 2002Omsætning: 580 millioner kroner. |
Den resterende tredjedel af BEC-omsætningen kommer fra andre banker, såkaldte servicekunder.
Det er udenlandske banker som LB Kiel/Gudme Raaschou og SEB samt danske banker som Nykredit Bank, Pensabank og Totalkredit.
- Vi er ikke til korte forhold. Jo længere vi har en servicekunde, jo bedre bliver kundeforholdet, siger direktør Leo Svendsen, BEC.
Han udgør sammen med administrerende direktør Claus Gundborg direktionen i BEC, og de er hovedarkitekterne bag IT-centralens nye vækststrategi.
Større og stærkere BEC
Økonomisk er BEC stærkt kørende med vækst i omsætningen, en stigning på 5,2 procent i 2002-regnskabet og resultatet før skat blev 16,3 million kroner, næsten en tredobling i forhold til 2001.
Den nye vækststrategi om at vokse i nye markeder er besluttet i erkendelse af, at det kræver et større og stærkere BEC for fortsat at kunne udnytte de teknologiske muligheder og udvikle nye, konkurrencedygtige løsninger. BEC vil ikke gå på eventyr på nye uprøvede markeder fjernt fra hjemmebanen, som det udtrykkes i 2002-årsberetningen.
Tværtimod skal væksten bygge på BEC's kernekompetencer for at udnytte, hvad der adskiller BEC fra de øvrige i markedet.
De nuværende medlemsbanker (ejere) og servicekunder skal fortsat have topprioritet og vokse. Samtidig med vækststrategien i de nye forretningsområder med at skabe en udvikling (til blandt andet ejendomsmæglere og forsikringsselskaber), hvor mange kunder deles om en fælles teknisk og systemmæssig infrastruktur. Det er styrken i fællesskabet. BEC's slogan er, at vi leverer ikke "bare" et system eller en driftsydelse - vi leverer teknologisk konkurrencekraft.
- Vi tror, at vi kan blive større og stærkere igennem vor nye vækststrategi. Den startede for fuld styrke den 1. januar i år og skal foreløbig køre i tre-fire år. Den årlige vækst i omsætningen vil ligge på fem til otte procent, og vore servicekunder vil vokse fra 33 procent til omkring 50 procent af omsætningen, siger direktør Leo Svendsen, BEC.
Denne artikel stammer fra avisen Computerworld.