Hurtigt trådløs adgang til internettet via trådløse lokalnet - også kaldet Wi-Fi eller WLAN - på såkaldte hotspots er et varmt emne. En række hoteller og lufthavne kom først med fænomenet, men det har siden bredt sig til caféer og gadehjørner.
En ny undersøgelse sætter imidlertid spørgsmålstegn ved, om den nuværende forretningsmodel er holdbar, eller om hotspots er mere varm luft end kolde kontanter.
Analysefirmaet Forward Concepts advarer om, at hotspots kan ende med at blive en ny dotcom-boble, hvis den nuværende forretningsstrategi fortsætter.
Problemet er, at begejstringen for hotspots først og fremmest kommer fra udbyderne selv.
- I de fleste fortilfælde, hvor en ny teknologi har haft succes, har brugerne været den primære drivkraft, siger Daniel Sweeney fra Forward Concepts.
Han efterlyser mere engagement fra græsrodsplan, hvis hotspots skal blive en rentabel forretning.
- Hvis hotspots ikke formår at vække den samme begejstring på brugerniveau, så kan branchen få samme skæbne som overgik dotcom-industrien efter årtusindskiftet, siger Daniel Sweeney.
Forward Concepts forventer, at udbyderne af hotspots selv tror så meget på fremtiden i teknologien, at de vil investere store summer i at erobre territorium.
Det betyder, at der i 2007 vil være over en halv million hotspots i USA, 800.000 i Europa og op til 4 millioner i Asien.
Med en årlig omsætning på knap 100.000 kroner pr. hotspot vil profitmarginen for disse hotspots imidlertid være så lille, at udbyderne vil være tvunget til at ændre deres forretningsplaner, vurderer Forward Concepts.