I næste uger rammer Ipad bølgen det amerikanske kontinent, og flere lande i Europa. Særligt een branche kigger nøjere efter hvad reaktionen bliver. Over hele verden skriger mediebranchen om kap med pladeindustrien om at finde en ny bæredygtig forretningsmodel. En lang række af verdens store mediehuse har kastet deres kærlighed på Apple Ipad.
I udlandet er det ikke kun aviser som New York Times og Wall Street Journal, der spændt afventer den amerikanske lancering 3. april. Alle de store magasinforlag er på vej med e-udgaver af deres mest succesfulde magasiner. Men her hjemme er der indtil videre en anelse tøven. I hvert fald hos det ene af de tre store danske magasinforlag.
»Vi følger udviklingen nøje. Der er på nuværende tidspunkt stor fokus på området pga. Ipad’en. Man skal imidlertid være opmærksom på, at der er mange nye devices på vej – og nogle af disse kan skabe et bedre grundlag for en attraktiv forretningsmodel, end dem vi kender i dag. Det helt afgørende er timing. Det er dyrt at komme for sent, men også at være for tidligt ude,« siger Kjeld Lucas, adm. direktør for Egmont Magasiner til CRN's søstersite ComON.
Dybest set mener han, at Apple skal have for stor en del af den økonomiske kage til at det for alvor er sjovt at lege med livstilsprodukt-producenten fra Californien. Egmont står blandt andet bag Euroman.
Danske planer
Det andet store magasinforlag Bonnier, der blandt andet udgiver Bo Bedre og Illustreret Videnskab, er længere fremme i udvikling til Ipad. Den danske afdeling har ikke meldt nogle planer ud, men det svenske hovedkvarter var blandt de første forlag der fremviste deres version for et Ipad-magasin. Så der er ingen tvivl om, at Bonnier leger med tanken.
I USA er de dog langt længere end overvejelser om timing. De er sendt helt afsted. Ifølge en artikel i Wall Street Journal, så tilbyder forlagene helt nye og innovative annoncetyper. For eksempel har Sports Illustrated forslået en annonce for Ford Mustang, som er et minispil, hvor kører rundt i bilen ved at vippe Ipad’en. Magasinet Mens Health har indgået en annonceaftale med Gillette der giver Ipad brugere 10 gratis magasinsider fra bladet, og Time Magazine er allerede ved at blive fyldt godt op med annoncer til 200.000 dollars pr. stk.
Papirmodel er død
De danske aviser er også langt fremme. Koncerndirektør for Berlingske Media, Lisbeth Knudsen har for længst meldt ud, at Berlingske Tidende i en eller anden form fluks ryger på sofasurferen, så snart den ankommer. Hun mener, at den forretningsmodel som papiravisen er bundet op på er død. Traditionelt skyder aviserne med spredehagl, så der er noget for alle at læse. Det betyder, at den enkelte læser måske læser 20 procent af avisen, og spilder penge på de 80 procent der ikke bliver læst. Den model duer ikke i en digitalverden af skræddersyede nyhedsmedier.
Derfor fokuserer Berlingske Tidende især på at banke en forretningsmodel på e-readers som Ipad op. Lisbeth Knudsen understreger, at det ikke kun er den nye distribution, men også en ny og mere tidssvarende journalistik.
»Journalistikken kan helt klart vinde på det her, hvis vi arbejder med at lære nye fortælleformer. Vil skal integrere brugerne mere og sørge for, at det indhold, vi leverer, har høj relevans for dem, « sagde Lisbeth Knudsen tidligere på året til Dagbladet Information.
Politiken er også langt fremme med en ipad udgave af avisen. Chefredaktør Stig Ørskov er endda så nysgerrig, at han forsøgte at få lov at se en for nylig i Apple butikken i New York. Det lykkedes ikke. Men selv om han næsten ikke kan vente med at få en Ipad i hænderne, så nøjes han i første omgang med at klappe hesten.
»Tag for eksempel Iphone, der kom på markedet i Danmark i 2007. Det anslås, at der indtil nu er solgt 200.000. Det er en slat, men slet ikke nok til at tale om markedsdominans på et marked med i alt 7 mio. aktive mobiltelefoner. Der er altså tale om et relativt lille marked. Og jeg tror, at Apple skal være glad, hvis der bliver solgt 10.000 Ipads i år,« skriver Stig Ørskov i sin leder.
Men ligesom Lisbeth Knudsen så mener han, at det virkelig slag om kunderne handler mindre om teknik end om en genopfindelse af journalistikken.
»Lad os være ærlige. Hvis kvalitetsjournalistik skal have en fremtid på de digitale medier, kræver det, at brugerne – og ikke blot annoncørerne – er villige til at betale for det. Men det kræver til gengæld også, at aviserne leverer noget journalistik, som brugerne vil betale for. Og det kræver mere end et nyt apparat,« slutter han.
iPadbloggen.dk har samlet 15 Youtube-klip af forlagenes magasinkoncepter. Kig med her.