Forhandlere ramt af mangel på servere og netværk

Leveringsproblemer tvinger forhandlere til at vente i månedsvis på produkter fra Cisco og Dell. Det trækker 2009-omsætningen ned, siger dansk forhandler.

Både netværksproducenten Cisco og serverproducenten Dell indrømmer nu, at de har svært ved at skaffe varer hjem til deres kunder og forhandlere. Det sker ifølge de to producenter som følge af en generel mangel på de komponenter, som skal bruges til at bygge produkterne. En mangel, der er opstået som følge af branchens egne nedskæringer.

»I lighed med resten af branchen oplever vi leveringstider på grund af de leveringsbegrænsninger efter de arbejdskraftsmæssige- og andre skridt underleverandørerne har taget under krisen,« oplyser Cisco i en udtalelse til det amerikanske it-site Channel Insider.

Nedskæringerne i produktionskapaciteten rammer derfor it-branchen som en boomerang i takt med at efterspørgslen stiger, da produktionskapacitet på fabrikkerne ikke kan øges lige så hurtigt som det gik at fyre de ansatte og lukke fabrikker, da finanskrisen ramte.

Også hos Dell er der mangel på varer. Overfor CRN indrømmer producenten, at deres serverleverancer er ramt af forsinkelser.

»Vi har set forsinkelse på nogen serverlinjer på grund af en generel komponentmangel i branchen,« lyder det fra Dells danske kommunikationschef Line Ørskov.

Problemerne rammer blandt andet Ameta Computer i Aalborg, der forhandler servere. Her fortæller administrerende direktør Jan Nielsen, at leveringstiden det seneste halve år er mere end fordoblet, og han må vente op til tre måneder på varer fra Cisco.

»Vi oplever generelt 10-12 ugers leveringstid på varer som Catalyst og andre varer fra Cisco, der skal fabrikeres til ordre. Der er en meget lang leveringstid,« siger Jan Nielsen.

Han må derfor slås med sure kunder, der ikke er tilfreds med at vente til foråret på noget, de har bestilt før jul, og det får ifølge ham kunderne til at true med at gå andetsteds hen for at handle.

»Der er meget stor kundeutilfredshed overfor os, når vi siger, at vi ikke kan levere. Men når kunderne så oplever, at det er et generelt Ciscoproblem, bliver de i stedet sure på Cisco,« fortæller Jan Nielsen.

Ud over at måtte skuffe kunderne, der er generet af at vente på deres nye server, skader det også Ametas 2009-omsætning, fordi han ikke kan fakturere kunderne inden han har leveret varen og derfor må vente til 2010 før han kan bogføre salget.

»Det er generelt frustrerede at skulle vente, for vi skulle gerne have pengene når vi har solgt varen,« siger Jan Nielsen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere


Skab værdi med produktkonfiguration i Dynamics 365

Deltag i dette webinar og lær, hvordan du kan skabe øget værdi gennem produktkonfiguration med Microsoft Dynamics 365 standard konfigurator og Easy Creator. Eksperter fra CGI vil dele deres indsigt i, hvordan produktkonfiguration kan optimere processer, forbedre kvalitet og øge kundetilfredshed.

05. februar 2025 | Læs mere


Sådan automatiserer du med Copilot

Høst fordelene og sæt strøm til processerne med Microsofts alsidige AI-assistent.

06. februar 2025 | Læs mere