De store printerproducenter Canon og Epson bliver nu kritiseret for at tvinge kunderne til at anskaffe nye printere længe inden det gamle udstyr er slidt op.
Mange blækprintere indeholder en tæller, som registrerer hvor mange sider printeren har udskrevet. Og når tælleren har nået en bestemt værdi, holder printeren automatisk op med at fungere.
Forklaringen fra producenterne er, at blækprintere indeholder et form for filter, der skal opfange overskydende blæk. På et tidspunkt er dette filter fyldt op, og så risikerer man, at der løber blæk ud af printeren. Derfor er printeren forsynet med denne spærre af hensyn til kunderne.
Men eksperter kritiserer, at grænsen for, hvor mange sider printeren kan udskrive før den bliver deaktiveret, er sat alt for lavt. Derfor bliver kunderne tvunget til at kassere en fuldt funktionsdygtig printer.
Det tyske computermagasin c't fortæller om en computer-bruger, som oplevede at hans Epson-printer pludselig strejkede. Han læste om den indbyggede tæller på nettet og fandt et værktøj, som kunne nulstille tælleren. Siden har printeren fungeret uden problemer i tre måneder.
Hos Epson henviser man til, at kunderne kun meget sjældent vil opleve at printeren bliver deaktiveret. Canon fortæller, at printer-brugerne bliver advaret i god tid, inden maskinen holder op med at virke.
Teoretisk kan man som forbruger vælge at udskifte blækfilteret i printeren. Men dels er det svært at skaffe et nyt filter og prisen er høj sammenlignet med en ny printer, og dels er det svært at montere i printeren. Derfor har man i praksis ikke andet valg end at købe en ny printer.