Søndagsavisens internetportal, Ofir, har lagt sag an mod portalen Azir ved Klagenævnet for Domænenavne. Ofir mener, at sælgerne hos Azir bevidst udtaler navnet, så det kan forveksles med Ofir.
- Azir lukrerer groft på Ofirs varemærke, siger markedsdirektør Michael Kjær fra Ofir.
Computerworld Online skrev tirsdag om de tvivlsomme salgsmetoder, som sælgerne fra Azir.dk benytter, hvor virksomheder modtager fakturaer uden at have købt noget produkt fra Azir.
- Den måde, Azir sælger på, er under al kritik, og vi vil ikke sættes i bås med den slags, siger Michael Kjær.
Sagen startede med, at Ofir blev ringet op af kunder, som ikke kunne forstå, hvorfor de blev ringet op af sælgere fra Ofir, som ville sælge et produkt, kunderne allerede havde købt. I virkeligheden havde kunderne til med Azir.
- De opfattede det, som om det var os, der havde ringet, fortæller Michael Kjær.
Efter henvendelserne fra kunderne anlagde Ofir i februar i år sag ved Klagenævnet for Domænenavne med den begrundelse, at navnet Azir lå for tæt op af Ofir, og dermed krænkede internetportalens varemærke.
- Sagen ligger hos vores advokat, men der er jo tale om to vidt forskellige ting. Ofir er en jobdatabase, mens Azir er et elektronisk virksomhedskatalog, siger daglig leder hos Azir, Peter Hare.
Portalen Ofir mener, at de to navne er påfaldende ens.
- Det er mistænkeligt, at man lige har valgt Azir som navn, siger markedsdirektør Michael Kjær.
Langsommelig proces
Ofir vil derfor have nedlagt domænenavnet Azir.dk, der ejes af selskabet IT-Support Danmark A/S.
- Vi prøver den blide metode mod IT-Support Danmark ved at gå gennem klagenævnet og få nedlagt domænenavnet, siger Michael Kjær.
- Men det er en langsommelig proces. Vi startede i februar og går snart ind i juni, fortsætter han.
Afgørelsen i domænestriden falder formodentligt inden for den næste måneds tid.