For Fujitsu Siemens Computer betyder købet, at selskabet nu vil oprette en selvstændig servicearm, der skal integreres med resten af computerproducentens virksomhed.
For Siemens Business Services (SBS) er der tale om, at selskabet nu kommer af med en division, der har stået bag en stor del af de seneste års underskud.
Det er endnu lidt uklart hvor meget serviceforreningen kommer til at betyde for Fujitsu Siemens Computer, men det står fast, at der kommer til at ske yderligere rationaliseringer i forbindelse med overdragelsen.
Siemens Busines Services (SBS) er et helejet datterselskab af Siemens-koncernen, mens Fujitsu Siemens Computer er ligeligt ejet af tyske Siemens og japanske Fujitsu.
Der er ikke oplyst en pris på handlen, men Frankfurter Algemine Zeitung gætter på, at Fujitsu Siemens Computer kan komme til at betale mellem 200 og 300 millioner Euro for SBS-divisionen, der har omkring 5000 medarbejdere.
Serviceforreningen, der regnes for verdens sjettestørste indenfor it, rummer både en konsulentforreningen og en servicearm, der blandt andet tager sig af garanti-service og andre services som 24-timers tilkaldevagt.
Fujitsu Siemens Computer har indtil nu svoret en dyb troskab overfor kanalen. Spørgsmålet er om købet af serviceforreningen kommer til at rokke ved det. Sikkert er det, at Fujitsu Siemens pludselig får en række konsulentkompetencer ind i virksomheden, som selskabet ikke har haft tidligere.
I modsætning til Fujitsu Simens Computer har SBS været vant til at arbejde direkte ud mod slutkunder. Med den nye servicefunktion vil Fujitsu Siemens Computer kunne tilbyde store kunder både hardware og service, om det kommer til at ske i et delvis direkte set-up, fremgår ikke tydeligt af udmeldingerne fra Fujitsu Siemens i forbindelse med handelen.