For den midtjyske hardware-forhandler Midt-Data er mantraet om fokus ensbetydende med unødvendige begrænsninger.
Selskabet har siden starten i 1997 konstant udvidet forretningen i kampen om de nye markeder.
Fra at være en traditionel internetbiks med computere på hylderne har selskabet med Allan Carøe Sørensen i spidsen forvandlet sig til en pc-bygger med planer om at ramme de internationale erhvervskunder.
Egne pc'er sælger godt
Selskabet er vokset i såvel omsætning som medarbejderantal hvert år siden stiftelsen, i det seneste regnskabsår med tæt ved 30 procent til godt 165 millioner kroner.
- Af dem stammer omkring halvdelen fra salget af vores eget mærke, @-computeren, som vi selv bygger sammen med Asus og Kingston, siger Allan Carøe Sørensen.
Han begyndte pc-byggeriet for at få et produkt på hylderne i både butikken og i internetforretningen, hvor indtjeningen ligger højere end de encifrede procenter, som traditionelle mærkevare-computere indbringer.
Tredobling af medarbejderne
Processen med at udvikle en ny pc har betydet, at Midt-Data har måttet øge antallet af medarbejdere markant.
Fra at være 12 ansatte i 2002 har Allan Carøe Sørensen nu 42 medarbejdere på lønningslisten.
Midt-Data A/S | Årsregnskab | |
Millioner kroner | 2002 | 2001 |
Omsætning (Estimeret) | 165 | 115 |
Resultat af primær drift (EBIT) | 1,7 | 2,0 |
Resultat før skat | 1,4 | 1,9 |
Resultat | 0,9 | 1,3 |
Egenkapital | 3,7 | 2,8 |
Antal ansatte | 31 | 12 |
Selskabet kom ud af det forgangne regnskabsår med 954.000 kroner i overskud hvilket er 400.000 kroner mindre end året før.
Den vigende indtjening bekymrer dog ikke Allan Carøe Sørensen, der ejer holdingselskabet bag Midt-Data, som han selv stiftede.
- Vores bank siger også til os, at vi skal tjene nogle flere penge, men vi er godt tilfredse med at få overskud i et år, hvor vi har haft så store omkostninger til at håndtere vores vækst, siger han og tilføjer, at han forventer en omsætning på over 200 millioner kroner i 2003.
Erhvervskunder trænger sig på
Pengene skal blandt andet komme fra erhvervskunderne, der siden de kom til i december 2000 nu står for omkring halvdelen af omsætningen.
Tre fjerdedele af Midt-Datas salg sker via internetbutikken, der i 2001 fik IT-Prisen for bedste onlinebutik, kåret af brugerne på EDBpriser.dk.
Resten kommer fra den fysiske butik, der i indeværende år skal udvides kraftigt på kvadratmeter-siden.
Allan Carøe Sørensen tør ikke give et bud på en bundlinie i 2003, men der er i hans sind ikke tvivl om, at den bliver sort.
Altid plads til udviklere
Som nogle af de nye tiltag, der skal hjælpe Midt-Data med at adskille sig fra konkurrenterne på den danske forhandlerscene, nævner han ekspansionen til Sverige og lanceringen af nye produkter, herunder et apparat til home-entertainment.
- Vi skal hele tiden komme med helt nye produkter, der er et skridt foran. Og derfor vil der altid være plads til vores udviklere i huset, lover Carøe Sørensen.