Softwareproducenten Roxio har købt musiktjenesten Pressplay for omkring 250 millioner kroner i kontanter og aktier. Roxio, der producerer software til blandt andet cd-brænding, ejer i forvejen resterne af Napster.
Sælgerne er Sony Music Entertainment og Vivendi Universal. To pladeselskaber der i sin tid var med til at lægge Napster i graven.
Med Pressplay får Roxio adgang til alle de store pladeselskabers kataloger og dermed et udbud på hundredtusindvis af titler.
Med ejerskabet af både Pressplay og Napster vil Roxio genoplive Napster, men denne gang som en lovlig musiktjeneste med pladeselskaberne i ryggen.
Forbilledet vil formentligt blive Apples Itunes-tjeneste, som har haft overvældende succes med at sælge musik til lovlig download. I løbet af tjenestens to første uger har Itunes solgt mere end toillioner sange. Itunes er kun tilgængelig for Mac-brugere.
Roxio købte rettighederne til at bruge Napster som varemærke i november. apster var ét af de første p2p-programmer, hvor brugerne kunne dele deres mp3-filer med hinanden. Netværket fik voldsom succes, indtil pladeselskaberne begravede ejerne af tjenesten i sagsanlæg.
Siden blev Napster nærmest synonym med pladeselskabernes kamp mod ulovlig distribution af mp3-filer over internettet.
Pressplay er en fuldt lovlig musiktjeneste, hvor brugerne skal tegne et abonnement.
Den nye tjeneste under Napster-navnet skal imidlertid være mere åben og gøre det muligt blot at købe en enkelt sang.
Roxio forventer at investere mere end 125 millioner kroner i det nye Napster.
Sony og Universal har i kontrakten med Roxio sikret sig en andel af et eventuelt overskud fra Napster på op til 40 millioner kroner hver.