Der er flere penge i at udvikle og sælge software til butikkers interne reklame-tv.
Det er Bedre og Billigere, også kendt som bob.dk i Odense, der nu sadler om fra salg til privatkunder fra butikken i Odense C til at sælge softwaren, der styrer, hvad der skal være på tv-skærmene i butikker.
Skiftet sker, efter at Tor Valstrøm i 2005 trådte ind i ejerkredsen, som nu er delt mellem fire ejere. Han har en baggrund som teknisk kyndig.
Medindehaver i Bob.dk Pelle Vest Hansen oplyser, at omkring 40 procent af omsætningen i øjeblikket kommer fra salg til erhverv og salg af skærmdisplays i butikker. Et tal, der gerne skulle stige.
»Nu har vi fokus på erhverv med et mål om at 60 procent af omsætningen skal være til erhvervskunder,« siger Pelle Vest Hansen.
Indtil videre ser skiftet ud til at være en god beslutning, når man ser på årsregnskabet. I regnskabsåret, der sluttede med udgangen af juni 2007 fik bob.dk et overskud på 595.000 kroner før skat. Det er mere end en fordobling i forhold til året før og det bedste resultat nogen sinde. Omsætningen er ikke oplyst.
Bob.dk startede i 2003 med planen om at få en stor webbutik. Men allerede efter et års tid opgav idémændene bag de store onlinedrømme og satsede på den fysiske butik. Når man spørger Pelle Vest Hansen om årsagen til de bristede ambitioner, bliver det forklaret med priskonkurrencen, der slog webbutikken ud. Med de lave avancer var der ikke råd til at erstatte varer, der forsvandt i posten eller gik i stykker.
»På edbpriser.dk er alle villige til at sælge én krone billigere. Så ender det med at blive en dårlig forretning, medmindre man har en stor volumen,« siger Pelle Vest Hansen.
Når man alligevel beholder den fysiske butik og salg til privatkunder er det for at have et ansigt udadtil.
»Butikken er et godt billede udadtil, hvor vi kan være synlige. Desuden er butikken stadig en god forretning for os,« siger Pelle Vest Hansen, Bob.dk.