Etablerede forhandlere af Microsofts ERP-system C5 er klar til at hjælpe mindre forhandlere og enkeltmandsfirmaer, som ikke kan leve op til de skærpede certificeringskrav, som bliver indfaset over det næste års tid.
Når Microsoft hæver barren for sine partnere kommer mindre firmaer i klemme, fordi de ikke kan leve op til de skarpere kompetencekrav. Men Microsoft har dog indført en kattelem, som giver de mindre forhandlere mulighed for at samarbejde med større firmaer som såkaldte referencepartnere.
Regionsdirektør i Bredana Systemudvikling, Bo Winther, er afgående formand for det Microsoft-autoriserede forhandlersamarbejde C5 Service Partner. Han erkender, at de nye Microsoft-krav skaber bekymring hos de mindre forhandlere.
»De mindre partnere har et problem, hvis de ikke kan leve op til kravene. Derfor må de orientere sig sideværts og slå sig sammen med andre mindre forhandlere eller orientere sig opad og alliere sig med større partnere,« siger Bo Winther, som dog mener, at der er god tid til at få nye samarbejder på plads.
Åben for at de senere kan gå selv
Hos SystemConnect, som også er med i C5 Service Partner, har man allerede indgået de første samarbejdsaftaler med mindre forhandlere.
Direktør Poul Andersen mener, at de nye samarbejder også giver de mindre spillere mulighed for at tilbyde en mere komplet palet af services til kunderne.
»Det kan skabe så meget volumen, at de kan ansætte en kollega, og jeg er helt åben overfor, at de så kan gå videre på egen hånd på et senere tidspunkt,« siger Poul Andersen.
Samme toner lyder fra Softhuset A/S, hvor direktør Carsten Lundqvist mener, at det grundlæggende handler om at få aftaler på plads, der garanterer mod kunderov.
»Det nytter ikke noget at sætte sig hen i et hjørne og være sur. Det er et spørgsmål om at agere i et marked, hvor teknologierne i stigende grad griber ind i hinanden.
Hos Datacomfort overvejer direktør Christian Birkmann også at samarbejde med mindre forhandlere. Han afviser de små forhandleres frygt for at miste taget i kunderne.
»Relationen til kunden er båret af den personlige kontakt, og hvis jeg opfører mig som et svin overfor en mindre partner, forsvinder kunden også,« siger Christian Birkmann.