Software Innovations Peter Perregaard ville på et kundeseminar torsdag have virksomhedens kunder til at være mere forsigtige, når de indfører elektronisk sags- og dokumenthåndtering, ESDH.
Efter flere kommuner i løbet af sommeren er gået væk fra Software Innovations løsning i frustration over dårligt fungerende software, kommer den administrerende direktør nu med et godt råd til kunderne: »Tænk stort og start småt.«
På kundeseminaret i København var en række eksisterende og mulige offentlige kunder mødt op for at høre, hvor Software Innovation var på vej hen. De hørte direktøren anbefale, at en offentlig forvaltning eller virksomhed går udenom de mest komplekse løsninger i udrulning af digitale sagsbehandlingssystemer og i stedet satser på mere sikre funktioner, man er sikker på vil fungere.
En række kommuner har hen over sommeren lidt under fejlslagne ESDH-projekter, hvor Software Innovations havde lange svartider på teknisk support og måtte betale millionerstatninger til kommunerne. I dag så Software Innovation-direktøren derfor kritikken i øjnene og forklarede tilhørerne, hvorfor det var gået galt.
Ifølge Peter Perregaard har problemerne været til at forudsige. Mens det i 1980´erne og 90´erne var store projekter som ERP og CRM, der skabte kaos og krisestemning i it-afdelingerne og på direktionsgangene i danske virksomheder, er det nu ESDH, der giver de store udfordringer.
Dengang var ERP og CRM nye softwarekategorier, som både leverandører og kunder skulle lære at bruge. Fordi teknologien var ny, betød det, at projekterne tog længere tid end forventet og nogle gange endda mislykkede totalt.
»Graden af succes var omvendt proportional med hvor meget, man forsøgte at løse i første skridt,« sagde Peter Perregaard om fortidens kuldsejlede it-projekter.
Til gengæld for de store fejltagelser dengang fik brugerne erfaringer, der på sigt satte deres virksomhed længere fremme i forhold til konkurrenterne.
I dag lovede Peter Perregaard at fremtidige implementeringer fra Software Innovation ville ske mere gnidningsfrit. Mere brugbare tekniske standarder for elektronisk sagsbehandling og større standardisering i gennemførelse af et ESDH-projekt vil give en større succes for nye leverancer.