Uanset om man er sælger indenfor hardware, software eller service og konsulentydelser har kanalens sælgere generelt set flere frynsegoder end andre sælgere.
Dermed er virksomheder i salgskanalen blandt de mest rundhåndede, både når det gælder hårde og bløde frynsegoder til it-sælgere.
Tal fra sælgernes organisation Business Danmark viser, at it-branchens sælgere ligger ganske lunt i svinget sammenlignet med deres sælger- kolleger i andre brancher.
De klassiske frynsegoder som arbejdsgiverbetalt mobiltelefon i lommen og en arbejdsgiverbetalt pc med fri internetadgang installeret i hjemmet er i det hele taget meget udbredt blandt sælgere, men selv i den eksklusive klub er it-branchens sælgere i en klasse for sig.
84 procent af softwaresælgerne får gratis mobiltelefon. Og når det gælder betalt pc og netadgang er tallet nogenlunde det samme.
Kanalens sælgere har dog ikke helt opgivet de gode gamle analoge nyhedsmedier. Mere end 30 procent af sælgerene i software og service har frit avishold, hvor tallet for andre sælgere ligger nede på gennemsnitligt 26 procent.
I den bløde ende af frynsegodernes menukort er it-sælgerne også godt med. Retten til frihed på barns første sygedag, løn under barsel og ferie ud over de lovbestemte fem uger er en del af ansættelsesbetingelser for en større del af sælgerne indenfor it end i øvrige brancher.
Læs resten af artiklen i den trykte udgave af CRN.