Billedet er det samme, hver gang Apple laver en produktlancering. De store retailere og profilbutikker på de dyre butiksstrøg. Selv om Apple officielt fortæller, at de har en multichannelstrategi, hvor de specialiserede Appleforhandlere spiller en vigtig rolle, så kæmper de mindre forhandlere alligevel hver gang med at få leveret de nye produkter.
»Hver gang, der kommer nye produkter kommer de altid først til Apple Store og de store retailere,« siger en frustreret anonym Appleforhandler til CRN Tyskland.
I forbindelse med den aktuelle Ipad-lancering må de uafhængige Appleforhandlere finde sig i, at blive sat på hold til fordel for leverancer til blandt andet MediaMarkt. De får kun leveret ganske få eller slet ingen af de eftertragtede Ipads, og kan derfor ikke profitere af den store interesse, der er ved produktets lancering.
En anden Apple-forhandler siger til tyske CRN, at Apple helst vil sælge deres produkter selv, når efterspørgselsbølgen ruller, og først ofrer opmærksomhed på de små forhandlere igen, når salget flader ud.
En tidligere dedikeret Apple-forhandler, Time Computer i München, har som konsekvens af Apples forhandlerpolitik, valgt også at lancere sig som Audio-forhandler.
»Apples hardware er ikke dårlig, men når man tager deres margin på mellem fem og tre procent med i beregningen, må enhver forhandler hver for sig beslutte, om det kan betale sig at sælge Apples produkter.,« siger Time Computers direktør Reinhard Weidinger.