I sit andet leveår har den århusianske IT-iværksætter Trifork knaldsorte tal på bundlinien. Virksomhedens hovedprodukt - en applikationsserver - er ellers i direkte konkurrence med IT-giganter som IBM, BEA og Oracle.
Omsætningen i Trifork blev 11 millioner kroner i det netop afsluttede år to. Når udgifterne er betalt, er der stadig et plus på 2,8 millioner kroner. Overskudsgraden er således 25 procent.
Når virksomhedens salgsdirektør, Mads Skak Olufsen, skal forklare, hvad der er årsagen til dens gode udvikling, lyder svaret: Lige dele teknologisk fokus og jysk snusfornuft.
- Vi har hele tiden troet på, at det kan lade sig gøre at lave en fornuftigt forretning i IT-segmentet, hvis man har den rigtige teknologi, det rigtige kundefokus og sætter tæring efter næring. Ikke noget
med at bruge kapital, som man ikke har, siger Mads Skak Olufsen, der nærmest født ind i teknologi-verdenen med den tidligere B&O-formand, Peter Skak Olufsen, som fædrende ophav.
Trifork blev stiftet i sommeren 2000 som et datterselskab af Eastfork Object Space (EOS). VækstFonden har sammen med en kreds af investorer skudt et ukendt beløb i Trifork og tilsammen ejer investorerne 30 procent af Trifork. EOS ejer de resterende 70 procent.
- I de snart to år vi har samarbejdet med Trifork har selskabet mødt sine milepæle hver gang. Og det er ekstremt værdifuldt, både for os som investorer, men så sandelig også for de softwarehuse, der skal bruge Triforks teknologi, siger VækstFondens direktør, Christian Motzfeldt.
Spare tid på sygehuse
Trifork satser primært på partnerskaber med softwarefirmaer, der udnytter J2EE-teknologien med sin applikationsserver, som groft sagt integrerer en virksomheds forskellige systemer, så informationssøgningen bliver så effektiv og hurtig som muligt.
Det kunne for eksempel være i sundhedssektoren, som Trifork har opbygget indsigt i.
- Hvis patienter eksempelvis flytter fra hospital til hospital, bliver informationssøgningen på den enkelte patient fuldstændig uoverskuelig og enormt tidskrævende. Med vores applikationsserver kan eksempelvis personalet
på et hospital indhente oplysninger på en indlagt patient, der har været til røntgen på et andet hospital, forklarer Mads Skak Olufsen.
Triforks vækststrategi er gearet til en rolig udvikling. Virksomheden ekspanderer i Californien, men fravælger i første omgang resten af USA. Tyskland er også med i vækstplanen.
Vækstmålene holder virksomheden for sig selv. Men omsætningen vil være tættere på 100 end 50 mio. kr om fire år, spår virksomhedens salgsdirektør.
Trifork beskæftiger 12 mennesker.