Sagen om millionsvindelen med momsbetalinger i forhandlerne Multimedia World og det tidligere Getmore A/S skaber frustration i it-kanalen. I en række it-producenters danske afdelinger har sagen sat fokus på, at it-producenterne sælger varer ind til det danske marked udenom deres egne nationale salgsorganisationer.
En nordisk regionschef fra en større producent bekræfter, at man i et stykke tid har kigget nærmere på Getmores indkøbsmønster.
»Vi ved at der kommer varer ind på det danske marked fra Østeuropa og Tyskland,« siger direktøren, der ønsker at være anonym.
En tidligere dansk landechef for en producent fortæller, at man i en lang periode har haft Getmore i kikkerten, fordi forhandleren købte varer i udlandet - uden for EU - somikke levede op til de europæiske standarder.
»På grund af deres egne høje salgsmål overstopper producenterne deres egen kanal med produkter. Så står varerne og brænder på lagerhylderne, og så er det fristende at sælge varer ind på andre markeder,« siger kilden, der som sine kolleger ønsker at være anonym.
En nuværende dansk landechef bekræfter, at hans kolleger i andre lande, der har svært ved at holde omsætningsmålene, sælger varer ind på det danske marked. Det giver forhandlere som Getmore mulighed for – med mere eller mindre reelle hensigter - at købe varerne billigt, og det sker endda ofte via autoriserede distributører.
Varer fra Ingram Micro i Tyskland
Den pågældende peger på et konkret eksempel, hvor Ingram Micro i Tyskland så sent som i dette forår har solgt varer til Danmark via det cypriotiske skuffeselskab Fameclass Assets Ltd.
»Dybest set er vi ikke interesserede i at Getmore opererer ret meget længere på det danske marked, når de ikke følger spillereglerne,«
lyder det fra den danske landechef.
CRN kunne sidste år dokumentere, at netop selskabet Fameclass Assets Ltd. på Cypern blev brugt som mellemstation for indkøb af varer til Getmore. I mellemtiden er Getmores aktiviteter blevet solgt til en pakistansk forretningsmand, Adeel Younas, og aktiviteterne videreføres nu i et nyt selskab med navnet Getmore Aps. Men fortidens indkøbsmønster fortsætter altså tilsyneladende uændret.
Getmores direktør Steen Mortensen ønsker ikke at kommentere udtalelserne fra producenterne.
En producentkilde retter også søgelyset mod de distributører, som gennem længere tid har leveret varer til Getmore.
»De må have undret sig over, hvordan Getmore kunne sælge varer uden at tjene penge,« siger kilden.
Allerede sidste sommer meddelte en distributør som Rosenmeier, at man afbrød samarbejdet med Getmore.
Blandt Getmores konkurrenter på onlinemarkedet er der tilsvarende frustration over, at myndighederne endnu ikke har formået at få afsluttet momssagen.
Hos Kammeradvokaten, som på vegne af Skat står for udredningen af momssagen mod Getmore og Multimedia World, ønsker advokat Boris Frederiksen ikke at kommentere CRNs oplysninger, ligesom han heller ikke ønsker at gå i detaljer om de undersøgelser, der er i gang i sagen.
Heller ikke i Københavns Politis afdeling for økonomisk kriminalitet har kommentarer.