Om forskellen mellem Danmark og USA, hvor HP har proklameret øget fokus på de direkte kunder, siger han:
»Det amerikanske og det europæiske marked er forskellige. Kanalen har altid været stærkere i Europa. Den amerikanske kanal faldt fra hinanden for 10 år siden. Det kan man se på Dell, der har stor succes i USA. Jeg vil vurdere deres succes som begrænset i Europa. Der er nogle lande, hvor de klarer sig virkelig dårligt. Et af dem er Danmark. Så jeg vil sige, at kanalen sammen med os har gjort et fantastisk stykke arbejde for at blive mere konkurrencedygtig. Det, der skete i USA var, at man samarbejdede så dårligt, at man ikke længere var konkurrencedygtig, og så løb Dell med forretningen. Det er jo ikke sket i Danmark. Vi har været i stand til at tilpasse os.«
Niels Svenningsen føler sig ikke presset til at øge det direkte HP-salg i Danmark.
»Overhovedet ikke. Det nye HP har forskelligheder fra land til land. Og jeg tror, at Danmark bliver ved med at være et kanal-land i mange, mange år endnu, hvis ikke for altid. Kunderne synes jo rent faktisk godt om kanalen. Vi sælger meget lidt direkte. Vi har for nylig taget en enkelt kunde ind direkte. Det har vi også fortalt kanalen. Vi har også fortalt, at det er en kunde, der ikke kan betjenes på nogen anden måde, for det er en worldwide-kontrakt,« siger han.
Læs hele interviewet i morgendagens udgave af Computer Reseller News.