Ved et møde i går mellem Dansk Ejendomsmæglerforening og Domstolstyrelsen, som den digitale tinglysning hører under, lovede styrelsen at få styr på problemerne. Men der er stadig meget store problemer med systemet, viser et referat fra mødet som CRN er i besiddelse af. Tinglysningen er skyld i store ekstraudgifter for private, der ikke kan få afsluttet deres ejendomshandler.
Problemerne skyldes især, at hele basis for tinglysningen er, at den danske befolkning har en digital signatur. Det har kun 25 procent. Men selv de, der har, er tøvende over at bruge den til hushandler i millionklassen. Derfor giver de i stedet ejendomsmægleren fuldmagt til at underskrive skødet digitalt.
De fuldmagter skal behandles manuelt, og det er kommet fuldstændig bag på tinglysningen. Personalet i tinglysningen arbejder nu i døgndrift for at komme gennem bunken af fuldmagter. Der er en del fejl i de fuldmagter der er behandlet. Blandt andet flere tilfælde, hvor ejendomsmæglere har fået godkendt fuldmagten, men til en forkert matrikel. Indtil videre er der ingen løsning på det problem, så på trods af at systemet har kostet over en halv milliard kroner, skal ejendomsmæglerne selv eftertjekke, at de nu også må sælge den matrikel, de har fået fuldmagt til.
Systemet opkræver også automatisk en afgift for tinglysning af skifteretsattesten. Det er i modstrid med loven. Men systemet kan ikke skelne mellem forskellige tilfælde af tinglysning af skifteretsattester, så derfor skal man selv skrive 0 ud for afgift og forklare hvorfor, hvilket resulterer i endnu mere manuelt arbejde for medarbejderne i den digitale tinglysning.
En række fejl ved systemet bliver dog rettet med en patch den 1. november. Dato'en vil blive indført på tingbogsattester, og man vil kunne se hvor store ejerlejligheder er. Der vil blive vedhæftet en fil på sager med oplysninger der vedrører sagen. Vejledninger og telefonsupport vil blive forsøgt gjort brugervenlig.