Forholdet mellem Adobe og Apple er alt andet end hjerteligt. Apple har som bekendt erklæret krig mod Flash-standarden fra Adobe, der hverken understøttes i iPhone eller iPad. Men alligevel har Adobe udviklet en ny softwareplatform, der skal gøre det lettere for mediefirmaer at publicere digitale magasiner til netop iPad.
Det første konkrete produkt er en elektronisk udgave af magasinet Wired til iPad, som er blevet skabt med Adobes software. Wired har også været med i udviklingen og bidraget til Adobes nye Digital Viewer teknik.
På Apples iTunes store kan man nu hente en applikation med juni-nummeret af Wired. Den har fået en blandet modtagelse fra brugerne. Der er flere interaktive funktioner, men juni-nummeret fylder intet mindre end 500 MB og der er mange annoncer, ligesom man kender det fra det trykte blad.
”Vi har planer om snart at gøre vores Digital Viewer-software tilgængelig for alle medie-virksomheder, og vi udvikler desuden nye versioner, som kan benyttes på flere hardwareplatforme,” siger David Burkett, direktør for Creative Solutions hos Adobe.
Softwaren giver blandt andet mulighed for video, diasshows, 360-graders panoramabilleder og tilpasning af indholdet mellem vertikal og horisontal læsning.
Det amerikanske forlag Conde Nast, der udgiver Wired, vil også bruge teknologien til at producere elektroniske udgaver af flere af sine andre tidsskrifter.
Adobe fortæller at man planlægger at udgive software på Adobe Labs, som kan omdanne et tidsskrift i InDesign CS5 layout til en applikation i stil med Wired Reader.