Fujitsu Siemens har gennem et år tilbudt deres Amilo 3000-serie til privatkunder. Men uden den to-årige reklamationsret, som privatkunder har. Forhandlerne skal derfor selv betale alle lovpligtige reklamationer efter det første år. Eneste måde, at få Fujitsu Siemens til at tage ansvar for reklamationer i andet år, er at betale et tillægsgebyr på 99 kroner oveni indkøbsprisen.
Nu vil CBC-kædens direktør Peder Hvejsel have ryddet op. Han bryder sig ikke om, at forhandlerne skal betale en højere indkøbspris for at kunne sælge en pc til en privatkunde. Han vil have medlemsbutikkerne til at trække en grænse overfor de producenter, der sætter forhandlerne i en reklamationsklemme.
»Jeg opfordrer de CBC-butikker, der sælger til detailkunder, at de boykotter Amilo 3000-pc'erne,« siger Peder Hvejsel.
Foruden CBC-kæden er der en lang række andre forhandlere, der sælger de pågældende computere. Maskinerne er fra Fujitsu Siemens' side født med Vista Home, en Windows-version, der udelukkende er beregnet til private forbrugere.
En forhandler, der hænger på regningen, er Computersalg.dk. Forhandleren blev konfronteret med en pris på 1.600 kroner, da virksomheden indsendte en Amilo med defekt dvd-drev. Et dvd-drev, der kun kostede 200 kroner i indkøb. Det får Computersalgs Kim Rand til at kritisere Fujitsu Siemens for at ville undgå deres ansvar.
»Fujitsu Siemens prøver på at løbe fra deres forpligtelse, når de ikke vil dække reklamationen i andet år,« siger administrerende direktør Kim Rand fra Computersalg.dk.
Hos Fujitsu Siemens afviser man kritikken. Her siger salgsdirektør Søren Munk Andersen, at det står forhandlerne frit for, om de vil købe retten til at reklamere overfor Fujitsu Siemens i det andet år.
Læs mere i det nye nummer af CRN, der udkommer i dag.