Med en kundebase på blot 120 virksomheder er den amerikanskejede softwarekoncern Infor ikke nogen stor spiller på det danske marked. Men det skal der nu laves om på.
Ifølge nordisk direktør Patrik Svanström satser Infor på at rekruttere nye partnere, som skal sikre fremgang for selskabet, som med 8.000 ansatte og en omsætning på 11 milliarder kroner på verdensplan hører til blandt de hurtigst voksende softwareproducenter i verden.
»I Norden har vi omkring 300 kunder, og gennem det sidste år har vi arbejdet med at brede vores indsats ud,« siger Patrik Svanström, som fortæller, at Infors salgsstrategi er en hybrid mellem direkte salg og salg gennem partnerne.
Kun cirka en fjerdedel af Infors omsætning i EMEA-regionen kommer i dag fra salg via partnere, mens hovedparten af omsætningen nås via direkte salg.
»Vi har allerede en sund forretning, men vil gerne vokse på de nordiske marked, og nøglen til vækst ligger i vores kanalstrategi,« siger Patrik Svanström, som oplyser, at Infor i Skandinavien pt. arbejder sammen med cirka 10 partnere.
»I dag er vi grundlæggende en direkte fokuseret virksomhed på det danske marked, men vi mener, at vores produktudbud er så differentieret, at vi er interessante for partnere,« siger Patrik Svanström.
Udover ERP-produkter har Infor også hylderne fyldt med produkter indenfor business intelligence – herunder performance management, supply chain management og enterprise asset management. Infors løsninger retter sig blandt andet mod møbel- og tekstilindustrien og den finansielle sektor. Men Infors største danske kunde er vindmølleproducenten Vestas.
Infor blev stiftet for godt syv år siden af udbrydere fra IBM. Siden er selskabet vokset fortrinsvis gennem et stort antal opkøb.