Artikel top billede

HP svarer på Actebis-kritik:: Herløv: Partnere uddanner sig for lidt

It-forhandlere bruger for lidt energi på certificeringer og efteruddannelse, mener HPs Anders Herløv, som frygter at forældede kompetencer kan undergrave salgskanalen.

Stilstand og forældede kompetencer kan undergrave it-kanalen, mener HPs partnerdirektør, Anders Herløv, som beskylder forhandlerne for at mangle blik for, at certificeringer og nye kompetencer er forudsætningen for at fastholde kunderne.

HP-udmeldingen kommer efter at Actebis nordiske direktør, Torben Qvist, har kritiseret it-producenterne for at lægge alt for stor vægt på volumen frem for at udvikle partnernes kompetencer. Men hos HP spiller bolden tilbage til forhandlerne, som ifølge Anders Herløv er for lidt optaget af at vedligeholde viden og kompetencer.

»Jeg er meget forbavset over så lidt vægt partnerne lægger på de muligheder for kompetenceudvikling, som producenterne stiller til rådighed,« siger Anders Herløv.

Han henviser blandt andet til CRNs seneste Image-undersøgelse fra 2008, hvor forhandlerne selv placerede certificeringer og indholdet af forhandlerprogrammer på en 15.-plads ud af 16 parametre, i vurderingen af producenternes image. Det vidner ifølge HP-direktøren om, at mange forhandlere undervurderer betydningen af de tilbud om træning, uddannelse og certificeringer, som producenterne tilbyder.

»Det er supervigtig at investere i et højt kompetenceniveau hos partnerne. Jeg er enig med Torben Qvist i, at der er en fare for at kanalen falder fra hinanden, hvis partnernes kompetencer ikke bliver løbende opdateret,« siger Anders Herløv og henviser til at man i HP giver kontant belønning til partnere, der bruger penge og mandskabsressourcer på certificeringer.

»Skulle vi styre efter de meldinger, vi får fra forhandlerne, ville vi prioritere kompetenceudvikling langt lavere, end vi gør i dag. Men den vigtigste opgave for en forhandler er at kunne rådgive sine kunder på en kvalificeret måde. Det er i sidste ende det der fastholder kunderne. Hvis ikke partnerne selv investerer og prioriterer det her område kan man stille det retoriske spørgsmål: Hvad skal kunderne så bruge partnerne til,« slutter Anders Herløv.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere


Skab værdi med produktkonfiguration i Dynamics 365

Deltag i dette webinar og lær, hvordan du kan skabe øget værdi gennem produktkonfiguration med Microsoft Dynamics 365 standard konfigurator og Easy Creator. Eksperter fra CGI vil dele deres indsigt i, hvordan produktkonfiguration kan optimere processer, forbedre kvalitet og øge kundetilfredshed.

05. februar 2025 | Læs mere


Sådan automatiserer du med Copilot

Høst fordelene og sæt strøm til processerne med Microsofts alsidige AI-assistent.

06. februar 2025 | Læs mere






White paper
SAP: Skab værdi og minimér omkostninger med effektiv dokumenthåndtering