Nykredit vil ikke finde sig i, at et reklamebureau udnytter trafikken fra tastefejl til at vise reklamer på domænet www-nykredit.dk.
- Vi mener vores varemærkerettigheder bliver krænket. Domænet er stort set identisk og kan forveksles med vores varemærke, oplyser kreditselskabets pressekoordinator, Birgitte Andersen.
Derfor skal Klagenævnet for Domænenavne nu tage stilling til, hvem der har ret og hvem der her uret i denne sag. Flere tilsvarende sager er på vej.
Det er det lille reklamefirma Reach, der udnytter, at en browser er en firkantet størrelse. Den kan ikke gætte, at en bindestreg skulle have været et punktum.
Eksempelvis fører denne webadresse - www-computerworld.dk - til en reklameside for firmaet Kontorservice. Trafikken herfra er dog ikke overvældende: På syv måneder er det kun sket 76 gange, at en bruger er kommet til at taste bindestreg i stedet for punktum og på den måde er endt på reklamesiden med kontorassistancefirmaet.
Medejer af Kontorservice er Reachs direktør Troels Kristensen. Han insisterer på, at hans registrering af flere hundrede "tastefejls-domæner" blot er ment som en happening, der skal stimulere virksomheder til at tage stilling til, hvilken trafik de vil have, og hvilken de vil gå glip af.
De websteder, hvis navne bliver brugt til fidusen, er blandt andre Krak, ni.dk, DR og TV2.
Troels Kristensen fik i sin tid idéen til domænefidusen, da han blev irriteret over at blive ledt til Microsofts reklame- og søgeside, når han selv tastede forkert i adresselinien.
Andre danske firmaer bruger samme fidus. Det gør eksempelvis Kontorforsyning samt Verinames.
Reach afviser på sin hjemmeside, at der på nogen måde skulle være tale om pirateri eller afpresning fra dets side. Alligevel forlanger Reach 430 kroner plus moms for at overdrage domænenavnene til de pågældende firmaer.
Beløbet dække angiveligt de omkostninger, Reach reelt har haft på det enkelte domæne. Enkelte firmaer har dog fået nej fra Reach til at købe domæner, hvori deres navn indgår.
Dropper nok fidusen
Venter man længe nok, kan prisen dog falde til almindeligt niveau. Troels Kristensen regner nemlig ikke med, at han vil forny de omdiskuterede domæner om et år.
Siden september 2002, hvor Reach startede sin fidus, har en række firmaer valgt at købe deres "nærliggende" domæne af Reach.
Troels Kristensen bedyrer, at alle berørte virksomheder kan få oplyst, hvor mange - eller rettere hvor få - webbesøg, de går glip af på de domæner, Reach har registreret.
- Vores udbytte af det her er reelt debatten, vi får, samt lidt reklame for Kontorservice. Og vi har da også fået nogle kunder på den konto, siger Troels Kristensen.
Han understreger, at Reach agter at følge den kendelse, som Klagenævnet for Domænenavne afsiger.
- Det kan godt være, vi laver lidt civil ballade. Men vi har ikke intentioner om at være fjendtlige over for virksomhederne, siger Troels Kristensen.
Domænestrategi kan anbefales
Hos advokatfirmaet Bender.dk, der har speciale i IT-jura, vurderer jurist Per Mejer, at virksomheder generelt bør være varsomme med at registrere og bruge domænenavne, der ligger tæt op ad andre virksomheders varemærker og forretningskendetegn.
- Hvis nogen for eksempel registrerede domænet wwwbender.dk, vil min antagelse være, at lovgivningen ville kunne beskytte os mod misbrug og snyltning, siger Per Mejer.
Det vil være enten Varemærkeloven eller Markedsføringsloven, man kan tage i brug.
Bender.dk har ført flere sager om cybersquatting, som domænepirateri kaldes med et slangord.
Advokatfirmaet rådgiver også virksomheder i at forebygge tvister og ubehagelige overraskelser ved at lægge en domænestrategi.
Per Mejer erkender, at det næsten kun er fantasien, der sætter grænser på domæneområdet.
- Hvis vi skulle være på toppen, skulle vi for eksempel have registret bneder.dk. Og det er selvfølgelig en kommerciel overvejelse, hvor mange domæner, man vil registrere og holde styr på.
Bender.dk anbefaler normalt, at en virksomhed registrerer de mest nærliggende domænenavne.
- Alternativet kan jo være, at man med andre midler skal igennem en dyr proces i klage- og retssystemet i det øjeblik, der sker et misbrug af ens navn, siger Per Mejer.
Hvis pirater allerede er kommet en virksomhed i forkøbet, råder Per Mejer fra Bender.dk til, at man vurderer, om det reelt er pengene og besværet værd at indlede en sag, eller om en overdragelse af domænet kan ske til en spiselig pris.
Relevant link