Konkursen i den danske e-handelsvirksomhed Haburi får nu Foreningen for Dansk Internethandel, FDIH, til at kalde finanssektoren til forhandlingsbordet.
FDIH finder det uacceptabelt, at en konkurs i en online-butik, skal efterlade kunderne i et købemæssigt tomrum, hvor de ikke ved, om deres penge er tabt eller ej.
- Vi vil i samarbejde med Forbrugerrådet have Finanssektoren i tale om det her. Ellers risikerer vi, at de pæne vækstrater i antallet af online-handlende bliver ødelagt af en dum konflikt mellem en butik og bankerne, siger direktøren for FDIH, Hans-Henrik Agger.
Han kalder det uacceptabelt, at der ikke er helt klare regler for, hvem der skal tage tabet, når en butik på nettet går konkurs uden at levere varen til kunderne, selv om pengene for længst er blevet hævet.
Ikke sidste gang
- Kunderne skal være helt sikre på, at de ikke bliver snydt, når de handler på nettet. De skal være sikre på, at pengene ikke bliver hævet, før varen er sendt. Og hvis det alligevel sker, som i tilfældet med Haburi, skal kunderne holdes skadesløse, siger han.
Haburi gik konkurs i sidste uge og efterlod en tocifret milliongæld samt en stribe kunder i vildrede.
Kunderne havde op til konkursen købt varer hos Haburi, men produkterne blev aldrig leveret. Pengene blev dog hævet fra kundernes konti, hvilket normalt ikke må finde sted, før varen er afsendt.
Haburi opfordrede i en e-mail kunderne til at kræve pengene tilbage af bankerne, hvilke de i flere tilfælde nægtede.
- Det er første gang, at vi oplever denne situation, men det bliver sikkert ikke sidste. Derfor er det vigtigt for os så hurtigt som muligt at få en klarhed over nogle måske uklare regler, siger Gert Birnbacher, der er formand for FDIH.