Den lave aktivitet blandt mindre virksomheder gjorde 2009 til et vanskeligt år for den lille østjyske SMB-forhandler, JyskPC. Men trods de tilbageholdende kunder kom den Horsensbaserede forhandler trods alt ud med skindet på næsen i form af et overskud før skat på godt 70.000 kroner mod godt 230.000 kroner året før.
Direktør og indehaver Torben Vinkler Nielsen fortæller, at JyskPCs kernekunder er mindre virksomheder med mellem fem og 50 brugere. Forretningen er baseret på både infrastrukturløsninger og økonomisystemet C5. Men den økonomiske krise betyder, at kunderne i stadig højere grad nøjes med at vedligeholde eksisterende løsninger i stedet for at investere i nyt. Det går ud over effektiviteten i en virksomhed, der satser på at være tæt på kunderne.
»Mange af vores kunder har stadig en edb-forskrækkelse og sætter stor pris på at overlade it til nogen, de har tillid til. Markedet er samtidig præget af mange break and fix-opgaver og her og nu-løsninger. Det smitter af på bundlinien. Vi holder skruen i vandet, men vores konsulenters effektivitet er dalende, fordi de enkelte opgaver er meget små og svære at kalendersætte i forhold til, hvor lang tid en opgave tager,« siger Torben Vinkler Nielsen.
Samtidig betyder stadig smallere indtjeningsmargener på hardware, at det er svært at få plads til ordentlig service over for kunderne.
»Tidligere var der en margen, som gjorde, at vi havde råd til at tilføre værdi til de ydelser, som vi leverer til kunderne. I dag er vi nærmest bare boksflytere, fordi der íkke længere er plads til at levere en ordentlig service,« lyder analysen fra Torben Vinkler Nielsen.