Der er vendt op og ned på salgskanalen.
For de store distributører er det gode nyheder. På den korte bane morer hverken Tech Data eller Rosenmeier sig over, at Actebis har lagt 35 Ingram-sælgere til sin styrke, men begge firmaer er sikkert helt tilfredse med slutresultatet: At der nu er en spiller mindre på banen.
Blandt distributørerne har der længe været talt om den »nødvendige konsolidering«.
Det er da også sikkert, at de store distributører de sidste par år har været ude i en udryddelseskrig mod hinanden, der om ikke andet har ført til lavere priser. Spørgsmålet er imidlertid om den krig stopper, fordi Ingram Micro nu har forladt scenen.
Den rullende krise kan gøre det svært for distributørerne at nå deres mål. Og når man så ser sagen fra forhandlernes side, så er det ikke sikkert, at ret mange forhandlere er lige så glade for konsolideringen, som distributørerne er. En del forhandlere er med rette bange for, at den nye distributionssituation vil gøre det sværere at få kredit.
Det er en frygt, som de tilbageværende distributører må og skal forholde sig til. For arven efter Ingram Micro er ikke kun et mere konsolideret distributionslandskab. Det er også et scenarie, hvor forhandlerne for sværere ved at sprede deres indkøb, når likviditeten strammer.
Og netop det er også en del af arven efter Ingram Micro. Den manglende likviditet. Spørgsmålet er, om ikke netop likviditeten kommer til at betyde, at Ingrams exit ikke kun giver bedre plads til broadlinerne, men også til distributørerne i laget lige under. For selv om krisen kradser, så har forhandleren stadig et indkøbsbehov, der skal dækkes.
Det kan de små og mellemstore distributører udnytte til deres fordel, hvis de kan finde ud af, at dække de huller, som Ingram og de store efterlader, og på den måde tage deres del af arven efter Ingram Micro.