Artikel top billede

Google: Forhandlerne skal levere rådgivningen

Google Apps vil erobre den danske forhandlerkanal i et moderat tempo,

Google er langsomt ved at geare op til at håndtere en dansk partnerkanal, som skal sælge Google Apps på det danske marked. Først på året lancerede søgegiganten deres partnerprogram i Danmark. Men ifølge Googles chef i Norden, Jesper Ritsmer Stormholt , der håndterer de danske partnere, så har Google væbnet sig med tålmodighed og har ikke travlt med at samle så mange forhandlere som muligt.

»Det som forhandlerne måske frygter, er om de kan få lov til at beholde kontakten til kunden. Men det kan de. Det er partnerne, der har kontakten til kunderne. Det er dem, der fakturerer kunden. Faktisk behøver kunder slet ikke have kontakt med Google,« siger Jesper Ritsmer Stormholt.

»Forhandlerne køber ydelsen til en bestemt pris fra os – som er påført rabat – så forhandleren kan sælge til de samme priser, som vi selv gør: Det partnerne kan tilbyde ekstra er blandt andet at flytte data op fra serverne og op i skyen,« siger Google-chefen, og understreger, at Google kun leverer teknologien, men ikke rådgiver eller installerer for kunder.

»Vi er ikke en konsulentvirksomhed. Det er ene og alene partnere vi bruger til den slags,« siger han.

Hvor Google slutkunde support ligger i Irland og USA, så styres søgegigantens indsats overfor partnerkanalen lokalt i Norden.

»Det er lokale salgsfolk, der arbejder med sagerne lokalt. Hvor den tekniske support ligger i Irland, så ligger salgssupporten lokalt i de nordiske lande,« siger Jesper Ritsmer Stormholt.

Kontakten til forhandlerne er vigtig at holde lokalt, fordi der skal bygges et økosystem op i hvert land, som kan støtte op om salget af Google Apps. Det er en opgave, som han indrømmer ikke kan løses på kort tid.

»Vores model er så markant anderledes, at det ikke kun er kunderne, men også partnerne, der skal kunne se forskellen. I den forbindelse adskiller forhandlerne sig ikke fra traditionelle beslutningstagere. De skal kunne se mulighederne og økonomien i det. Det tager noget tid at bearbejde dem uanset om virksomheden er partner eller kunde,« siger Jesper Ritsmer Stormholt.

Læs hele artiklen i CRN 10/2009, som netop er kommet på gaden.
 




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere


Skab værdi med produktkonfiguration i Dynamics 365

Deltag i dette webinar og lær, hvordan du kan skabe øget værdi gennem produktkonfiguration med Microsoft Dynamics 365 standard konfigurator og Easy Creator. Eksperter fra CGI vil dele deres indsigt i, hvordan produktkonfiguration kan optimere processer, forbedre kvalitet og øge kundetilfredshed.

05. februar 2025 | Læs mere


Sådan automatiserer du med Copilot

Høst fordelene og sæt strøm til processerne med Microsofts alsidige AI-assistent.

06. februar 2025 | Læs mere