Det danske softwareselskab Mondosoft har sagt farvel til den mand, der om nogen kan tage æren for, at selskabet for første gang får overskud.
Jens Haugaard blev i 1999 hentet til Mondosoft af administrerende direktør Laust Søndergaard.
Først som direktør med ansvar for forretningsudvikling, siden blev han også ansvarlig for Mondosofts salg.
I 2001 lykkedes det Jens Haugaard at få en afgørende kontakt i stand til Microsoft i USA, og nytårsaften 2001 kom der blæk på kontrakten.
Ingen detaljer om fyringen
Dermed sikrede Jens Haugaard, at Mondosofts søgemaskine bliver sendt ud sammen med Microsofts Commerce og Content Management Servere gennem partnere over hele verden.
- Jens Haugaard var førermanden på det projekt. Helt klart var han det. Men der er ikke tale om en enmands-hær eller om, at han var den eneste ansvarlige for samarbejdet med Microsoft, siger Laust Søndergaard.
Han ønsker ikke at gå i detaljer med årsagen til fyringen, og det ønsker Jens Haugaard heller ikke.
- Jeg er blevet opsagt, fordi vi ikke var enige om den fremtidige strategi for forretningen. Det er jeg da ked af, for jeg ville gerne have været med til at drive selskabet ind i den nye fase, siger Jens Haugaard, der indtil udgangen af februar havde titlen Vice President Sales and Business Development.
Sorte tal på vej
For første gang i selskabets historie ser det ud til, at salget af søgemaskinen Mondosearch, der er selskabets hovedprodukt, kaster overskud af sig.
Regnskabet fra 2002 er lige på trapperne, og ifølge Laust Søndergaard viser det sorte tal.
Det står i skærende kontrast til det underskud på 44,4 millioner kroner, som Mondosoft præsterede i 2001.
Aftalen med Microsoft har ifølge både Laust Søndergaard og Jens Haugaard haft en enorm indvirkning på salget i 2002.
- Det er ikke aftalen i sig selv, der gør det store. Men det at vi vælger at satse målrettet på en afsætningsstrategi, der bygger på Microsofts partnere verden over, har betydet, at vi har fået stor succes, siger Laust Søndergaard.
Brugte 180 millioner kroner
Omkring 80 procent af Mondosofts omsætning stammer fra eksport. Siden aftalen med Microsoft har Mondosofts succes på de forskellige markeder kørt parallelt med Microsofts succes.
- Det er egentlig lidt underligt, at vi har så godt fat i markedet i eksempelvis Storbritannien, for det er ikke der, vores kræfter er koncentreret. Men vi kan se den samme tendens hos Microsoft, der også har succes i Storbritannien. Vores succes afhænger af, hvor godt deres partnere gør det, siger han.
Siden 1999 har Mondosoft fået tilført 180 millioner kroner i kapital fra investorerne, der blandt andre tæller Mikael Konnerups investeringsselskab Dico, hollandske Gilde IT Fund og Kommunernes Pensionsforsikring.
Mondosoft har valgt ikke at genbesætte Jens Haugaards stilling. Arbejdet bliver fordelt i organisationen, oplyser Laust Søndergaard.