CBB opgiver at låse mobiltelefoner op

Presset er blevet for stort - CBB Mobil kaster nu håndklædet i ringen og dropper sit roadshow, hvor selskabet ville låse kundernes SIM-låste mobiltelefoner op. Ideen faldt ikke i god jord i branchen.

Det er en bitter direktør for teleselskabet CBB Mobil, der fredag formiddag måtte udsende en pressemeddelelse om, at selskabet alligevel ikke vil låse SIM-låsene op på nye kunders mobiltelefoner.

Tilbagetoget kommer efter massiv kritik fra branchen.

Først truede forhandlerne COOP Danmark og Dansk Supermarked med at fjerne CBB Mobils produkter fra hylderne.

I denne uge kunne Computerworld Online så afsløre, at Sony Ericsson ikke længere vil yde garanti på mobiltelefoner, der er blevet låst op på uautoriseret vis.

Siden er både Nokia og Siemens fuldt efter, selv om Forbrugerinformationen straks meldte ud, at man ikke kan annullere garantien, medmindre der er sammenhæng mellem en fejl på telefonen og den brudte SIM-lås.

Dikterer prisudviklingen

Hos CBB Mobil er man rystet over reaktionerne.

- Det virker fuldstændigt vanvittigt, at en svensk-japansk gigant skal have lov til at diktere prisudviklingen på mobiltelefoni i Danmark, men det er faktisk, hvad den gør, siger Teddy Søgaard Pedersen, administrerende direktør i CBB Mobil.

Når teleselskaberne yder tilskud til mobiltelefoner mod at installere en SIM-lås, så kun selskabets egne SIM-kort virker i telefonen, gør de det umuligt for forbrugerne at gennemskue de reelle priser, mener han.

- Jeg kan kun tolke Sony Ericssons udmelding som frygt for, at salget vil stoppe, hvis det ikke længere giver mening at give tilskud, siger Teddy Søgaard Pedersen.

Nu vil CBB Mobil tilbyde nye kunder hjælp til at få udleveret SIM-koden fra det selskab, de ønsker at skifte fra.

- Vores erfaring viser, at det tit er en ekstremt besværlig proces at få teleselskaberne til at udlevere SIM-koderne, hvilket får mange til at opgive undervejs, siger Teddy Søgaard Pedersen.

En kunde, der har købt en mobiltelefon med tilskud, er oftest bundet til sit teleselskab i seks måneder. Herefter skal selskabet - på kundens opfordring - udlevere SIM-koden, hvis kunden ønsker at skifte teleselskab.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens digitale kraftværk: Tag styringen med dit ERP-system

I dag ligger moderne ERP-platforme i skyen og opdateres adskillige gange årligt. Samtidig får man nærmest pr. automatik adgang til en omfattende portefølje af integrationer, add-ons, 3. partsmoduler, BI og avancerede funktioner til AI/ML-understøttelse af forretningsprocesser. På denne dag går vi derfor i dybden med, hvad det betyder for din virksomhed. Uanset om I har migreret til en cloudbaseret platform eller planlægger at gøre det indenfor en overskuelig fremtid.

21. november 2024 | Læs mere


Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere