Det er en bitter direktør for teleselskabet CBB Mobil, der fredag formiddag måtte udsende en pressemeddelelse om, at selskabet alligevel ikke vil låse SIM-låsene op på nye kunders mobiltelefoner.
Tilbagetoget kommer efter massiv kritik fra branchen.
Først truede forhandlerne COOP Danmark og Dansk Supermarked med at fjerne CBB Mobils produkter fra hylderne.
I denne uge kunne Computerworld Online så afsløre, at Sony Ericsson ikke længere vil yde garanti på mobiltelefoner, der er blevet låst op på uautoriseret vis.
Siden er både Nokia og Siemens fuldt efter, selv om Forbrugerinformationen straks meldte ud, at man ikke kan annullere garantien, medmindre der er sammenhæng mellem en fejl på telefonen og den brudte SIM-lås.
Dikterer prisudviklingen
Hos CBB Mobil er man rystet over reaktionerne.
- Det virker fuldstændigt vanvittigt, at en svensk-japansk gigant skal have lov til at diktere prisudviklingen på mobiltelefoni i Danmark, men det er faktisk, hvad den gør, siger Teddy Søgaard Pedersen, administrerende direktør i CBB Mobil.
Når teleselskaberne yder tilskud til mobiltelefoner mod at installere en SIM-lås, så kun selskabets egne SIM-kort virker i telefonen, gør de det umuligt for forbrugerne at gennemskue de reelle priser, mener han.
- Jeg kan kun tolke Sony Ericssons udmelding som frygt for, at salget vil stoppe, hvis det ikke længere giver mening at give tilskud, siger Teddy Søgaard Pedersen.
Nu vil CBB Mobil tilbyde nye kunder hjælp til at få udleveret SIM-koden fra det selskab, de ønsker at skifte fra.
- Vores erfaring viser, at det tit er en ekstremt besværlig proces at få teleselskaberne til at udlevere SIM-koderne, hvilket får mange til at opgive undervejs, siger Teddy Søgaard Pedersen.
En kunde, der har købt en mobiltelefon med tilskud, er oftest bundet til sit teleselskab i seks måneder. Herefter skal selskabet - på kundens opfordring - udlevere SIM-koden, hvis kunden ønsker at skifte teleselskab.