CBB opgiver at låse mobiltelefoner op

Presset er blevet for stort - CBB Mobil kaster nu håndklædet i ringen og dropper sit roadshow, hvor selskabet ville låse kundernes SIM-låste mobiltelefoner op. Ideen faldt ikke i god jord i branchen.

Det er en bitter direktør for teleselskabet CBB Mobil, der fredag formiddag måtte udsende en pressemeddelelse om, at selskabet alligevel ikke vil låse SIM-låsene op på nye kunders mobiltelefoner.

Tilbagetoget kommer efter massiv kritik fra branchen.

Først truede forhandlerne COOP Danmark og Dansk Supermarked med at fjerne CBB Mobils produkter fra hylderne.

I denne uge kunne Computerworld Online så afsløre, at Sony Ericsson ikke længere vil yde garanti på mobiltelefoner, der er blevet låst op på uautoriseret vis.

Siden er både Nokia og Siemens fuldt efter, selv om Forbrugerinformationen straks meldte ud, at man ikke kan annullere garantien, medmindre der er sammenhæng mellem en fejl på telefonen og den brudte SIM-lås.

Dikterer prisudviklingen

Hos CBB Mobil er man rystet over reaktionerne.

- Det virker fuldstændigt vanvittigt, at en svensk-japansk gigant skal have lov til at diktere prisudviklingen på mobiltelefoni i Danmark, men det er faktisk, hvad den gør, siger Teddy Søgaard Pedersen, administrerende direktør i CBB Mobil.

Når teleselskaberne yder tilskud til mobiltelefoner mod at installere en SIM-lås, så kun selskabets egne SIM-kort virker i telefonen, gør de det umuligt for forbrugerne at gennemskue de reelle priser, mener han.

- Jeg kan kun tolke Sony Ericssons udmelding som frygt for, at salget vil stoppe, hvis det ikke længere giver mening at give tilskud, siger Teddy Søgaard Pedersen.

Nu vil CBB Mobil tilbyde nye kunder hjælp til at få udleveret SIM-koden fra det selskab, de ønsker at skifte fra.

- Vores erfaring viser, at det tit er en ekstremt besværlig proces at få teleselskaberne til at udlevere SIM-koderne, hvilket får mange til at opgive undervejs, siger Teddy Søgaard Pedersen.

En kunde, der har købt en mobiltelefon med tilskud, er oftest bundet til sit teleselskab i seks måneder. Herefter skal selskabet - på kundens opfordring - udlevere SIM-koden, hvis kunden ønsker at skifte teleselskab.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


CIO Trends 2024

På denne dag vil nogle af de nominerede til prisen som Årets CIO som keynotes, hvor de deler deres erfaringer og gode råd. Vi dykker desuden ned i de dynamiske ændringer, der præger it-leder rollen, hvor ledelse og strategi spiller en stadig større rolle i de komplekse it-organisationer.

24. september 2024 | Læs mere