I en undersøgelse fra Forbrugerstyrelsen fortæller 31 procent af de adspurgte, at de aldrig læser brugsanvisninger. Det skal koste dem.
Det mener brancheforeningen Dansk Erhverv, som straks var ude med en besked til de kunder, der enten er for dovne eller selvsikre til at bladre gennem brugsanvisninger i går.
»Det kan blive dyrt, for elektronikprodukter er ofte komplicerede, og forbrugerne risikerer at anvende dem forkert og i værste fald komme til at ødelægge dem. Og er der tale om en selvforskyldt fejl, så er det forbrugerens ansvar, og så skal man altså selv betale for reparationen,« udtaler Lone Rasmussen, der er forbrugerpolitisk chef i Dansk Erhverv.
I Forbrugerstyrelsens undersøgelse kan man desuden læse, at 40 procent angiveligt læser manualer igennem, før de begynder at samle eller installere nye produkter. 28 procent finder først manualen frem, hvis der opstår problemer med produkterne.
Men det har åbenbart ikke den store betydning, om man læser manualen eller ej. I undersøgelsen lader det ikke til, at problemer med elektronikprodukter opstår hyppigere i hjem, hvor manualen bliver liggende i kassen, end i hjem hvor brugsanvisningen nærstuderes