Microsoft strækker våben overfor Bilkas tilbud på billige Officepakker. På trods af at Microsoft forgæves har bedt supermarkedskæden sælge softwarepakken sammen med andet computerudstyr, fortsætter Bilka med at sælge det billige tilbud som enkeltvare. I sidste uge annoncerede Bilka kontorprogrammet Office 2007 i en Home & Student-udgave til kun 499 kroner, og det er mindre end, hvad mindre forhandlere kan købe det til hos deres distributør. Slutkunderne må dog kun købe pakken i Bilka, hvis det sker »sammen med udvalgte tjenester, udvalgt hardware eller ekstraudstyr« Det fremgår af annoncen i supermarkedskædens reklameavis.
I supermarkedskæderne er der dog fri adgang for kunderne til at handle, som det passer dem. Når kunderne selv scanner deres indkøbte varer i selvbetjeningskassen, er der ingen kontrol med, om kunden køber det udvalgte ekstraprodukter eller ej. Jørgen Boye, der er indkøbschef med ansvar for Dansk Supermarkeds indkøb af elektronik bekræfter overfor CRN, at kunderne kan købe det billige slagtilbud uden at købe andre varer.
»Vi prøver at tilstræbe os på at følge producenternes henvisninger, men vi kan ikke sikre os, at kunderne køber varen sammen med noget andet,« siger Jørgen Boye.
Bilka havde i efteråret 2009 en tilsvarende tilbud, hvor det også fremgik af softwarepakkerne, at kunderne kun måtte købe varen sammen med andre »udvalgte« varer. Alligevel lykkedes det for kunder at slippe udenom kravet.
Hos Microsoft lyder forklaringen, at kravet om at sælge Officepakkerne med et andet produkt kun er en henstilling fra Microsofts side og ikke et formelt krav.
»Vi har omtalt det for Dansk Supermarked et par gange, men vi kan ikke gøre andet end at appellere til dem, « siger Claus Due, der er landechef for Microsofts detaildivision.
Støvsuger Bilka
Det billige tilbud har givet genlyd i it-branchen, hvor distributøren DCS har udnyttet muligheden for at fylde lageret med billige Officepakker udenom den autoriserede salgskanal. Administrerende direktør Jørgen Pedersen, DCS fortæller til CRN, at han i sidste uge købte 500 Officepakker hos Bilka uden at købe andre varer. I en kommentar til artiklen på crn.dk kalder han Bilka-tilbuddet for et »udtryk for Microsofts kassetænkning«
At DCS støvsuger Bilka for billige tilbud kalder Microsofts Claus Due for en provokation.
»Det er mere et oprør og en provokation end en reel forretning baseret på ensidig fokus på et enkelt produkt. Som subdistributør har DCS brug for promovering og PR,« vurderer Claus Due.
Han understreger, at Bilka ikke er den eneste forhandler, der ikke lever op til de ønsker, som Microsoft har med deres tilbud.
»Det er smuttet for Bilka, men det sker også for andre butikker. Det er ikke unikt for Dansk Supermarked,« siger Claus Due.
Han opfordrer i stedet forhandlerne til at fokusere på de features, som produkterne har i stedet for at tænke på den 50’er de kan spare ved at købe varen billigt.
»It-branchen kan ikke leve af at sælge til hinanden. Forhandlerne skal i stedet hjælpe kunden og vise de mange ting, som de nye Microsoftprodukter kan gøre,« siger Claus Due.