Printer-bøvl bag kontorraseri

Formålsløse møder, dårlige manerer fra kollegerne og sammenbrændte printere er noget af det, der kan få temperamentet til at koge over på de danske kontorer.

To tredjedele af alle kontoransatte har mere end én gang oplevet raserianfald fra en kollega, viser en ny undersøgelse fra Canon.

Den stiller skarpt på fænomenet Office Rage - kontorraseri. Mere end halvdelen af de adspurgte danskere siger, at de kan blive rigtig rasende over dårlige manerer fra kolleger og ledere, og næsten hver anden oplever at blive stresset og frustreret over alt for mange lange og formålsløse møder. Også printere ude af drift er noget, der kan få temperamentet til at koge over hos mere end hver tredje.

Kun knapt halvdelen vil være ved, at de selv har mistet fatningen i andres nærvær. Til gengæld erkender denne gruppe af koleriske kontoransatte at have haft intet mindre end ti offentlige raseriudbrud i gennemsnit.

»Kontorraseri er et voksende problem, men en række tiltag, som f.eks. korte, effektive møder og en venlig omgangstone, kan reducere stressniveauet - og forlænge kontorudstyrets levetid,« siger psykoterapeut Lucy Beresford.

Canon har ligefrem fået udarbejdet en rapport af arkitekten og feng shui-specialisten Simona F.
Mainini med den beroligende titel Zen Workplace.

Simona F. Mainini har ti tips til, hvordan man kan indrette et stress-frit kontormiljø:

1. Reducer så vidt muligt brugen af lysstofrør - og erstat det med naturligt lys og frisk luft. Persienner o.lign. mindsker desuden fornemmelsen af at sidde i et udstillingsvindue.

2. Placer skrivebordet med direkte udsyn til en indgang. Man bør dog undgå at placere en ansat direkte over for et kontor eller lukket arbejdsrum.

3. Foretræk farver som grøn, blå-grøn og blå på væggene - undgå, at de hvide vægge dominerer. Undgå spraglede mønstre og vilde farvesammensætninger.

4. Planter og vand virker generelt beroligende. Men pas på - overdreven brug kan virke rodet og have modsatte effekt ...

5. Ryd op! Hold orden på skrivebordet og organiser arkiveringsrummene - også de digitale. Sørg for mere plads til opbevaring, om nødvendigt.

6. Placer skriveborde i styrkeposition, dvs. med ryggen mod en væg frem for det åbne rum. Således opnås en »flydende« og åben position, der er optimal for det meste arbejde.

7. Ved brug af ruminddelere og skillevægge bør arbejdsområdet være være C-formet og åbent mod gennemgangs-områder. Skillevæggene bør ikke være for høje, og arbejdspladsen bør placeres i en styrkeposition mod bagvæggen.

8. Et åbent kontormiljø bør opdeles med skillevægge eller bogreoler for at øge medarbejderens styrkeposition.

9. Gør brug af avanceret feng shui-teknik, der tager hensyn til medarbejdernes fødselsdage, bygningens placering og orientering mm., for at opnå optimal placering og indretning af arbejdspladser. Feng shui er en gammel orientalsk filosofi, der har til formål at opnå harmoni med miljøet.

10. En velafbalanceret livsstil reducerer stress og fremmer et generelt velbefindende. Husk: Stress bør aldrig være en undskyldning for dårlig opførsel - hverken på kontoret eller andre steder.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere