Beatles bliver til onlinespil

Vil The Beatles: Rockband samle generationerne med god gammeldags rock og rul, eller er Beatles et historisk monument med samme tiltrækningskraft som Jellingestenen?

Hvis ikke 090909 bliver husket for andet i eftertiden, så vil datoen blive husket for at være dagen, hvor verden fejrede de fire fra Liverpool.

Hele Beatles remasterede katalog af sange udkommer i dag. På Østre Gasværk har teaterkoncerten Come Together premiere. I aften går Steve Jobs muligvis på scenen i Cupertino og begraver den mange årige strid mellem Apple og Apple Records med meddelelsen om, at man kan købe The Fab Four i iTunes.

Og sidst men ikke mindst udkommer spillet The Beatles: Rockband i dag.

Blandt store dele af det internationale anmelderkorps af halvunge og midaldrende journalister har spillet The Beatles: Rockband fået stående ovationer. Og ingen klapper højere end New York Times' 36-årige Seth Schiesel. Han indleder sin hyldest til spillet med ordene:

"The Beatles: Rockband er intet mindre end et kulturelt landskred. Et landskred der måske er en anelse mindre indflydelsesrigt end bandets berømte optræden i 'The Ed Sullivan Show' i 1964. Ved at genfortolke et essentielt symbol for én generation i en ny generations medie og teknologi, bliver Beatles: Rockband en trancenderende oplevelse. I det perspektiv er The Beatles: Rockband måske det vigtigste spil der nogensinde er skabt".

Det har magien.

Den magi der skabte Beatlesmania overalt i verden for 40-50 år siden.

Måske vil det endda skabe Beatlesmania igen. Branchen holder vejret. For måske kan Beatles: Rockband udvide gamer-demografien på samme måde, som Nintendo Wii flyttede konsollen fra drengeværelset til dagligstuen. Måske får Beatles: Rockband fat i det grå guld, der kom for sent til videospilsrevolutionen og altid har rynket lidt på næsen over fornøjelsen i at skyde prikker på en skærm.

Beatles er deres tabte ungdom, og måske er Beatles Rockband en mulighed for at finde den igen.

John Lennons kone Yoko Ono er i hvert fald ikke i tvivl om at spillet vil vække noget i de gamle hippier.

"John ville have elsket det. The Beatles: Rockband er på vej til at skabe en ny revolution," har hun sagt.

Hvis revolutionen består i at få bedsteforældre i 60'erne til at fyre den af med en plasticguitar, så vil det give videospilsbranchen de milliarder af kroner tilbage, som krisen har taget. Ifølge analysehuset NPD kommer 18 procent af spilindtjeningen i dag fra folk over 50. Det er dog tvivlsomt, om det er dem selv, de køber spillene til. Men måske køber de Beatles: Rockband for selv at spille.

"Jeg tror Beatles: Rockband appellerer til en bredere gruppe end kun dem over 50. Mens det måske nok er den aldersklasse, som de oprindelige Beatles fans befinder sig i, så er bandet et kulturelt ikon og mine egne børn på 12 år kender mange Beatles sange. Men der er ingen tvivl om, at hele spilindustrien arbejder på at finde nye kundegrupper," siger Anita Frazier fra NPD til sitet Newsday.com.

Konkurrencen fra Cobain

Men på Wall Street tror analytikerne ikke rigtig på det. For at få 60'er generationen til at opdage Beatles: Rockband kræver det nemlig, at nogle andre køber spillet. 65-årige piberygende mænd, der afspiller al deres musik på vinylplader i Thylejren, smutter ikke lige ned i den nærmeste Fona og investerer i Beatles: Rockband og 'en af de der maskiner, man skal spille det på'.

"Jeg har ikke store forventninger til The Beatles: Rockband. Mine forventninger er mindre end de var for en måned siden," siger James Hardiman, der er markedsanalytiker for FTN Equity Capital. 

"Dels kræver den fulde pakke en meget stor investering, og dels er jeg bekymret for at den største gamergruppe, mænd mellem 18-34, vil afvise musikken som forældet, et fortidslevn fra deres forældres ungdom," siger han til The Hollywood Reporter.

Den fulde Beatles Rockband pakke koster omkring 1500 kroner. Timingen er heller ikke helt god. Godt nok når spillet det forjættede julesalg, men til gengæld skal det konkurrere med Guitar Hero 5, der praler af Kurt Cobain på rollelisten. Selv om det er animeret blasfemi i højeste potens, så er Nirvanas tiltrækning på ungdommen muligvis større end The Beatles'. 

Analytikeren Daniel Ernst fra Hudson Square Research tror heller ikke, at Beatles: Rockband vil få hele verden til at minde om swingin' London i 60'erne.

"Markedsføringen vil sikre spillet en god første måned, men jeg kan slet ikke se, at det vil få nye grupper af mennesker til at spille spil. Efter min mening vil Beatles: Rockband ende som en lille skuffelse, når alle salgstallene er talt op," siger han.

Sjovt nok har pladeselskabet EMI, der udgiver Beatles Remastered, den modsatte mission af Beatles: Rockband. EMI vil meget gerne have fat i ungdommen. Det midaldrende kernepublikum er nemlig en dårlig forretning på sigt.

"De dør jo fra os en dag, så vi skal også have yngre årgange til at falde for The Beatles," siger EMIs noget indiskrete Thomas Hemdorff til Berlingske Tidende.

Men hvis spillet ikke bliver den kommercielle succes, som udviklerne og branchen generelt håber, så kan det trøste sig ved kritikernes laurbær. Spillet får gode anmeldelser overalt.

Det populære computersite Ars Technica slutter sin anmeldelse med ordene:

"Fans af bandet kan juble, og folk, der først lærer Beatles at kende nu, har fået en stærk indikation af, hvad der gjorde disse sange til de kulturelle hjørnesten de er. I sin essens er Beatles: Rockband et rytmespil, en levende maleri, et tilbagekig, et argument for kunstnerisk værdi og et lynkursus i The Beatles."




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere