Det går fortsat trægt med at sælge pc'er til danskerne.
Ifølge de nyeste kvartalstal fra analysebureauet IDC blev der langet 15 procent færre pc'er over disken hos landets forhandlere i tredje kvartal i år end i samme periode sidste år.
Specielt salget til virksomhederne lader vente på sig.
Ifølge Anders Elbak, der er senioranalytiker hos IDC, udebliver investeringerne hos virksomhederne af to grunde.
For det første kan virksomhedernes pc'er godt holde lidt endnu, og for det andet har mange virksomheder først sat penge af på næste års budget til udskiftningen af computerparken.
Danskerne køber dog pc'er til deres hjem i stor stil.
Det kan ses på markedsandelene for de producenter, der typisk leverer multimediemaskiner, såsom danske Amitech.
Amitech har i det forgangne år forbedret sit salg med 60 procent, så der står Amitech på 8 procent af de pc'er, der blev solgt i tredje kvartal i år. Det er en forbedring af markedsandelen på tre procent på et år.
Producenten Dell, der forsøger at skaffe flere kunder ved at tilbyde rabat til dem, der køber over internettet, har mistet sin tredjeplads til Fujitsu-Siemens.
Men i toppen over de mest solgte mærker ligger fortsat HP, der inklusiv det tidligere Compaq sidder på 27 procent af det danske pc-marked. IBM indtager andenpladsen med 17 procent.