ROI - det er noget forhandleren leverer

Et af tidens marketingord er ROI - Return on Investments. Det hæftes ofte på producent-løsninger, men forhandlerne er de sande ROI-leverandører.

Min ærede, amerikanske kollega - Robert Faletra, som står i spidsen for det amerikanske CRN, og som kan få Steve Ballmer til øjeblikkelig at løfte telefonrøret - har ikke glemt sine rødder.

Heldigvis for det, for han ved, hvad kanalen skal fokusere på.
I sidste uge skrev han om ROI. Det er ikke en af hans amerikanske venner, men et af industriens forkortelses-mantraer: Return On Investment. Det betyder letfærdigt oversat: Hvordan man får mest ud af de penge, man putter i IT.

Leverandørerne taler meget om ROI. Måske for meget, mener han. For »hvornår har du været inde hos en Chevrolet-bilforhandler og mødt en sælger, der fortæller dig, at du faktisk er bedre stillet med en Toyota - dine behov taget i betragtning?«

Nej, vel?

I stramme tider er der ingen tvivl om, at kunderne har ekstra meget fokus på IT-udgifterne. Men kunderne vil også gerne have endnu mere ud af den hardware og software, de allerede har købt.

Det er netop det, som forhandlerne er allerbedst til. Det er den merværdi, som forhandleren kan tilføre kunden, og som forhandleren oven i købet til alles tilfredshed selv kan tjene penge på.

Her hjælper isolerede leverandør-argumenter om ROI ikke en pind. Der skal nemlig arbejdes på stedet med at toptune tingene: Mere storage på samme plads, mindre nedetid i netværket, hurtigere fejlsøgning, vedligeholdelse af mekaniske dele, ekstra netforbindelse med 802.11-teknologien - for bare at nævne noget.

Det er her direkte-leverandører som Dell (og efterhånden også IBM og HP) intet har at byde på. De har nemlig kun produkter med større eller mindre ROI. Men sand ROI skabes af den forhandler, som ude hos kunden kan dreje på de rigtige »knapper«. Det er vigtigt, at man som forhandler aldrig glemmer det, mens man lytter til leverandørernes produkt-argumenter - hvor udmærkede de ellers kan være.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere