Heller ikke efter fremkomsten af Macbook Air er der grund til at tro, at Mac'erne er på vej til at blive mainstream. Og trods mærkets aktuelle succes er hverken Macbooks eller iMacs udset til at beklæde nogen stor post i salgasstatistikekrne. Det fremgår af tal fra det svenske analyseinstitut IT Reasearch.
Leder af analyseinstituttet David Larsson, siger, at Apple fortsat ligger på omkring tre procent i Danmark og Norge. I Sverige har selskabet en markedsandel på fire procent, mens det Finske marked er mindst præget af æblefirmaet, der her har under to procent markedsandel.
» Det er slet ikke så let at øge sine markedsandele på pc-markedet. Der kommer desuden mange nye ultramobile notebook-pc'er i løbet af dette forår, og Apples maskiner er dyre. De er FOR dyre til at mærket kan vokse ret meget målt på markedsandele, men målt på omsætning i kroner og øre vil de da sikkert have en pæn vækst,« siger David Larsson.
Han mener, at Apples problem ligger ude i virksomhederne.
»På business-siden er det svært for Apple at gøre sig gældende. Her er servere, service og sortiment afgørende - det ikke nok at have nogle smarte notebooks. Men på det almindelige forbruger-område skal vi da nok se dem vokse,« mener han.
Hos den største Appleforhandler i Norden, islandsk ejede Humac, lyder meldingen dog, at virksomhederne ikke længere er så tilbageholdende med at købe Mac'er.
»Ja vi sælger faktisk fint til erhvervslivet. Virksomhederne er dels de traditionelle Applekunder indenfor den grafiske branche og kreative områder, dels almindelige virksomheder, hvor man i særlige funktioner gerne vil gøre noget mere ud af designet,« fortæller Humac-direktør Steen Mortensen.
Han mener, at Apples kommercielle gennembrud i princippet er cementeret med muligheden for at afvikle Windows-programmer i stor stil:
»Det, at man kan køre Windows på en Mac har betydet, at de nu kan indgå i virksomhedens normale infrastruktur. Hvis man har brug for at få adgang til et økonomistyrtingssystem som Navision, kan man afvikle det på Mac'en via en Citrix-klient,« siger han.
Humac-direktøren har godt langt mærke til den tendens, at folk i lønforhandlinger ofte kræver selv at vælge hvilke bærbar, deres firma skal udstyre dem med. Han mener dog ikke, der er tale om en mega-trend, og selvom Apple måske får solgt nogle ekstra Macbook Air på den bekostning, så vil det ikke ændre salgsbilledet radikalt:
»Der skal meget til for at ændre det store billede. Når Danske Bank skifter tusindvis af pc'er ud betyder selv en lille prisforskel jo meget. Så Apple vil nok også i fremtiden have små markedsandele,« erkender han.