Salget af bærbare og stationære computere steg med 16,7 procent i 2006 ifølge den seneste opgørelse fra IDC for det danske marked, men hverken Dell eller Fujitsu Siemens tog del i salgsfesten.
For Fujitsu Siemens er der nærmest tale om frit fald. Producenten gik som eneste producent i top fem direkte tilbage med en minus vækst på 19,1 procent.
Dells salg steg med kun 1,5 procent i 2006, og dermed glider producenten ned på andenpladsen. Førstepladsen er som altid besat af HP med en markedsandel på 25 procent, men i 2006 kæmpede Acer sig op på andenpladsen med en markedsandel på 15,5 procent. Acers salg voksede med næsten 40 procent i løbet af 2006.
Som et ekstra slag for Dell, så blev producenten også endeligt overhalet af Lenovo i årets fjerde kvartal. I årets sidste måneder fordeler de første pladser sig således. HP ligger nummer et med 27 procent af markedet, Acer nummer to med 16 procent, Lenovo tre med 14 procent og Dell er firer med 13 procent af markedet.
Lenovos salg steg med 39,2 procent i 2006 sammenlignet med 2005, og dermed går producenten klart forbi Fujitsu Siemens og holder tendensen fra fjerde kvartal, så vil Dell også blive distanceret inden længe.
Markedsandelen for de ti størtste producenter i Danmark, målt på salget af enheder. Kilde: IDC. Tallene fra fjerde kvartal er medregnet i statistikken, men de er preliminære, og derfor ikke de endelige tal. Ifølge IDC sker der dog sjældent de helt store ændringer i forhold til det endelige resultat.
Placering | Virksomhed | Markedsandel i procent |
1. | HP | 25,6 |
2. | Acer | 15,5 |
3. | Dell | 15,2 |
4. | Lenovo | 12,7 |
5. | Fujitsu Siemens | 8,4 |
6. | Toshiba | 3,7 |
7. | NEC | 2,9 |
8. | Apple | 2,9 |
9. | Pakard Bell | 1,5 |
10. | Asus | 1,4 |