Udadtil vil det stadig være Anders Herløv, der repræsenterer HP’s danske partnerforretning. Men internt bliver HPs danske partnerafdeling splittet - om end ikke til atomer - så i hvert fald mellem HP’s tre divisioner.
»Det lyder måske lidt voldsomt, men i bund og grund er det en finetuning af vores partnerprogram. Det er rigtigt, at det internt har en masse konsekvenser, blandt andet omkring budgetter, og en del medarbejdere får en ny chef. Men eksternt kommer vores partnere ikke til at mærke det store,« siger Anders Herløv til CRN.
Det er ikke kun i Danmark, men over hele verden, at HP nu splitter sin partnerorganisation op, således at de partneransvarlige kommer til at arbejde direkte i enten pc-divisionen (PSG), printer-division (IPG) eller server- og storage-divisionen (ESS). Det er en global omorganisering, der træder i kraft når HP starter sit nye finansår 1. november.
»Grunden til vi gør det, er at der ikke på markedet er nogen anden leverandør, der er så brede, som vi er. Det er forskellige konkurrenter vi møder på de forskellige områder, og derfor meget forskellige konkurrencesituationer« siger Anders Herløv, der fortæller, at HP ser næsten den samme deling på partnerplanet.
»I partnerlandskabet har vi mange, der specialiserer sig i at sælge enten servere eller printere eller pc’er. Vi har enkelte store partnere som eksempelvis Atea, der breder sig over alle områder, men derudover har vi en lang række specialiserede partnere,« konstaterer Anders Herløv.
Derfor mener han også, at den nye opdeling giver god mening.
»Det betyder, at vi kan agere hurtigere overfor de enkelte segmenter, og kan tage on-the-spot beslutninger hurtigt, fordi vejen fra partneren til en beslutningstager i HP bliver kortere. Det er også noget partnerne har kritiseret os for at være for langsomme til. Så jeg er sikker på, at ændringen betyder, at vi kommer til at matche partnerne superskarpt på de forskellige markedssegmenter.«
Samtidig vil partnerne ikke mærke de store forskelle i forhold til hvem de snakker med hos HP. Det bliver de samme partnerkonsulenter de kommer til at snakke med hos HP, som hidtil.
»Det er internt de store forandringer sker. Fremover vil det ikke være mig alene, der træffer beslutningerne på de enkelte produktsegmenter, men en ledergruppe bestående af en ansvarlig fra hver af de tre divisioner, vil koordinere det fælles partnerprogram. Og de medarbejdere, der arbejder med partnere, kommer til at arbejde i en af de tre divisioner,« siger Anders Herløv.
Udover at tegne HPs samlede partnerprogram udadtil, får Anders Herløv selv ansvaret for at videreudvikle partnersalget for pc-forretningen (PSG). Ligeledes som konsekvens af specialiseringen vil dette omfatte alle salgskanaler, herunder detailsalget af forbruger-pc-produkter.