Unge tænker ikke over teknologi

Unges forhold til teknologi minder lidt om evnen til at køre på cykel. Når først man kan, tænker man ikke over det.

Selvom unge er storforbrugere af web, mobiltelefoner og social software, er det forholdsvis få, der er teknologinørder. Det viser en verdensomspændende undersøgelse af unges holdning til kommunikations- og underholdningsteknologi, som er lavet i samarbejde mellem Microsoft og Viacom-selskaberne MTV Networks og Nickelodeon.

»Unge mennesker ser ikke teknologi som et selvstændig begreb. Tværtimod er det en integreret del af deres liv. Når man spørger dem om teknologiens rolle i deres liv, svarer det til at man i 80erne havde spurgt børn , hvad de mente om et gyngestativ eller en telefon. Teknologien er på den måde usynlig for de unge,« siger Andrew Davidson fra Viacom International Insight til Reuters.

Undersøgelsen er lavet på basis af interviews med 18.000 unge mellem 8 og 24 år fra lande som Storbritannien, USA Kina, Japan, Canada og Mexico. Den afslører markante forskelle i den måde unge håndtere teknologien.

Indiske unge betragter mobiltelefoner som et vigtigt statussymbol, mens hver tredje teenager i Storbritannien og USA siger, at de ikke kan leve uden deres spillekonsol. Japanske unge siger, at mobiltelefonen er deres vigtigste digitale hjælpemiddel fordi den giver mulighed for et privatliv i en hverdag med relativt små boliger.

Tilsvarende har japanske børn mellem 8 og 14 år kun ét onlinebekendtskab med personer, som de endnu ikke har mødt i virkeligheden. For unge i andre lande er gennemsnittet på fem online-bekendtskaber. Kineserne er topscorere med gennemsnitligt 37 online-bekendtskaber, hvilket betyder, at kinesiske børn som de eneste i verden har en tendens til at vælge onlinemedier frem for TV.

Undersøgelsen viser også, at de ord, som unge bruger oftest i forbindelse med teknologibaseret adgang til indhold, er ord som »download« og »brænde«.

»Den måde som de unge tilegner sig teknologien afhænger lige så meget af lokale kulturelle og sociale faktorer , som af teknologien i sig selv,« siger Andrew Davidson.

Bekymrede forældre kan dog tage det roligt . De væsentligste trends for unges tidsforbrug har nemlig ikke ændret sig væsentligt. Unge foretrækker forttat at se TV, lytte til musik og være sammen med venner.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, Aarhus: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

21. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere


Computerworld Cyber Briefing

Én gang om måneden leverer Computerworld Event et 30 minutters Cyber Briefing, hvor du får overblik over de mest aktuelle angreb, største trusler og tendenser samt giver dig gode råd, der kan implementeres direkte i din it-sikkerhedsafdeling.

03. februar 2025 | Læs mere