En del af kontakten mellem kommunernes omsorgsmedarbejdere og de ældre skal fremover afvikles over en ny onlineportal. It-firmaet KMD har udviklet en ny løsning, hvor de ældre bliver udstyret med en berøringsfølsom skærm og et videokamera. Her kan de se og tale med kommunens ansatte såvel som familie og venner.
Til nytår startes et forsøg med de nye løsninger sammen med Aabenraa, Greve, Kerteminde og Aalborg kommuner. Projektet skal reducere den tid og de ressourcer, som kommunens ansatte bruger på transport til og fra de ældre.
KMD mener at 15-20 omsorgsydelser inden for hjemmepleje og genoptræning, som i dag leveres i borgerens hjem, kan leveres digitalt. Det gælder blandt andet kostplaner, helbredsmålinger og aftalt overvågning.
”Online omsorg er en it-løsning, der tager udgangspunkt i, at ansigt-til-ansigt-tid ikke altid behøver at være fysisk. Vi tror på, at den hurtige og nemme kontakt kan være med til, at borgeren kan blive mere selvhjulpen, modtage hurtigere og mere kvalificeret rådgivning samt opnå større tryghed og mindre ensomhed”, siger Lars Monrad-Gylling, der er adm. direktør i KMD.
Selskabet vurderer, at projektet Online Omsorg på landsplan kan frigøre ressourcer svarende til 470 fuldtidsstillinger. Det svarer til 186 millioner kroner. Desuden kan der spares på biler og benzin. Det anslås at 10 pct. af de omsorgsbesøg, der foretages i danske kommuner, kan spares væk. På længere sigt skal online-kontakten udvides til andre områder som psykiatri, fødselsforberedelse og sundhedspleje.