Bedre end forventet. Det er den kortfattede kommentar fra den danske del af webhuset Icon Medialab International, der netop har udsendt meddelelse om sit regnskab for tredie kvartal.
Selskabet har ikke for vane at offentliggøre præcise tal for de enkelte lande, men den administrerende direktør i Danmark, Erik Lorenz Petersen, fremhæver, at selskabet fik balance i det danske regnskab for første gang i år.
- Vi har præsteret et turn around og har positiv bundlinie i august og september, siger han i en pressemeddelelse.
Forud er gået en gennemgribende slankning af Icon Medialab i Danmark. Da Erik Lorenz Petersen indtog chefkontoret i august 2001, havde virksomheden 160 medarbejdere.
Det tal er nu halveret som led i skabelsen af en fokuseret forretning med fokus på indtjening og udgangspunktet, webdesign.
Undervejs har selskabet modtaget en kapitalindsprøjtning fra moderselskabet i Holland, der skød 40 millioner kroner ind for at dække en negativ egenkapital, der lød på 36,5 millioner kroner.
International fremgang
Alligevel skal omkostningerne endnu længere ned og produktiviteten op, bebuder direktøren.
Ifølge regnskabsmeddelelsen fra selve koncernen har forretningen da også opnået sorte tal i flere lande og forbedret indtjeningen væsentligt i andre.
Icon Medialab fusionerede i december med det hollandske konsulenthus Lost Boys - og har brugt foråret og sommeren på omfattende ændringer i organisationen.
Således er alle aktiviteter i det oprindelige hjemland, Sverige, lukket ned. Kun administration er tilbage i Stockholm, mens det danske kontor står for konsulentarbejdet for de svenske kunder.
Til sammen omsatte det nye selskab i tredje kvartal for 110 millioner kroner i kvartalet og fik et driftsunderskud før skat og afskrivninger på 35 millioner kroner mod et minus i andet kvartal på 66 millioner kroner.
Koncernledelsen er tilfreds med regnskabet og mener, at fjerde kvartal lover godt. Ordrebøgerne ser bedre end tidligere. Icon Medialab tilskriver det en øget fokus på salgsarbejdet og flere ordrer fra allerede eksisterende kunder.