Medierådet for Børn og Unge og Multimedieforeningen er gået sammen om en kampagne i juletiden, der skal informere forældre om de fælleseuropæiske aldersmærker på computerspil. Den såkaldte Pan European Game Information (PEGI) mærkning blev indført i 2003 og fortæller blandt andet om et spil indeholder vold, bandeord eller nøgenhed.
»Det har vist sig at være en stor fordel, at spilbranchen selv mærker spillene. Branchen er meget opmærksom på aldersmærkningen, og i tvivlstilfælde sætter de hellere aldersmærkerne for højt end for lavt. Medierådet for Børn og Unge opfordrer forældre til at se efter mærkerne og tjekke hvilket slags spil, det drejer sig om. Der er stor forskel på børn, og det er forældrene, der bedst selv ved, hvad barnet kan tåle,« siger rådets formand Karsten Gynther.
Multimedieforeningen fortæller at den gennemsnitlige computerspiller i dag er 30 år - derfor bliver der udviklet en række spil, der kun er for voksne. Det er med til at forstærke behovet for aldersmærkningen.
»Alle bør respektere de vejledende aldersmærker. Derfor lancerer vi sammen med Medierådet for Børn og Unge en kampagne, hvor bl.a. foldere skal gøre opmærksom på mærkningsordningen ude i butikkerne,« fortæller Peter Weile, formand for Multimedieforeningen.
Senest er aldersmærkerne blevet integreret i den nye Xbox 360 konsol, så forældrene f.eks. kan begrænse adgangen til 18+ spil.