EU har kigget på 369 websteders hjemmesider og fundet vildledende eller mangelfulde oplysninger hos mere end halvdelen. Ifølge undersøgelsen er de tyske netbutikker de værste. Der er problemer med vildledende oplysninger om forbrugernes rettigheder, manglende muligheder for at se den samlede pris og manglende kontaktoplysninger om forhandlerne.
Men internet-tjenesten Trustpilot, som samler brugeranmeldelser af netbutikker, kommer frem til et noget andet resultat.
"Ifølge studiet er de tyske netbutikker de værste. Men vi kan dokumentere, baseret på meningen fra over en million adspurgte kunder, at Tyskland faktisk klarer sig rigtigt fornemt. Hvad godt gør det hvis virksomhedens tlf numre står på siden, hvis de ikke tager den når man ringer?," siger Peter Mühlmann, der er direktør for Trustpilot.
I Trustpilots rating over kundetilfredsheden hos netbutikkerne ligger Tyskland i top med 88 ud af 100 point, mens USA har 83 ud af 100 og Sverige og Danmark har 82 ud af 100 point. På de efterfølgende pladser i ranglisten kommer Storbritannien, Spanien, Belgien og Italien.
Fælles for disse lande er, at de næsten uden undtagelse klarer sig rigtig dårligt i EU-undersøgelsen. Men selvom EU altså har fundet grund til kritik af mange netbutikker, ligger kundetilfredsheden i top i disse lande.
"Tallene viser at politikerne igen tror at de kan lovgive sig ud af alt, og at alt er godt så længe virksomheden overholder en række regler," siger Peter Mühlmann til ComON.
Trustpilot mener at EU-undersøgelsen kun leverer et ufuldstændigt billede, fordi den udelukkende fokuserer på de informationer, der fremgår af netbutikkens websted, og ikke tager højde for andre parametre som leveringstider, kundeservice og defekte varer.
Ved første øjekast er Danmark blandt de lande, der klarer sig dårligt. Hos 6 ud af 10 undersøgte danske netbutikker fandt man mindre forseelser. Selv om forseelserne hører til småtingsafdelingen, kan de 6 netbutikker se frem til en henvendelse fra Forbrugerombudsmanden.
Hos Dansk Erhverv henviser man til, at der i forvejen er skrap kontrol og respekt for reglerne.
"I Danmark har vi i forvejen en skrap kontrol og en høj grad af overholdelse. Derfor er det positivt, at undersøgelsen sætter fokus på, om reglerne bliver overholdt," siger forbrugerpolitisk chef i Dansk Erhverv, Lone Rasmussen.
Hun mener, at undersøgelsen skal tages med et gran salt.
"Det undrer os eksempelvis, at der slet ikke er fundet nogen fejl hos de undersøgte netsider i Slovenien og i Østrig. Undersøgelsen er foretaget af de nationale myndigheder, og det er ikke klart, om de er foretaget på samme ambitionsniveau," siger hun.