'Jules Verne', et fikst lille rum-transportmodul på tyve tons, blev i går mandag afprøvet, inden den for alvor skal i brug. Med 27.000 km/t fløj, styrede og 'parkerede' den flyvende container med elegance og manøvredygtighed som en Apache helikopter.
'Jules Verne' skal fremtidigt bringe nødvendigheder som mad, vand, brændstof og andet udstyr frem til den europæiske rumstation ISS, og testen mandag var derfor en en forløber for den 'egentlige' test torsdag, hvor Jules Verne skal foretage en automatiseret sammenkobling med rumstationen.
Lastfartøjet har ingen piloter ombord, men bliver udelukkende styret af avancerede computere. Det er derfor af ekstrem vigtighed, at modulet er i stand til at foretage de automatiserede manøvrer på betryggende vis.
I de tre kontrolcentre henholdsvis Frankrig, Rusland og USA, der overvågede operationen, var der stor tilfredshed med forløbet. Det lyder måske umiddelbart rimeligt simpelt, men som antydet, så bevæger ISS sig med en fart af 27.000 km/t over landjorden - hvilket selvsagt kræver den samme hastighed af transportmodulet. Og de fleste, der har forsøgt sig med en håndbremsevending i Polo'en, har dermed en ide om, hvor vanskeligt det må være, at parkere med 27.000 kilometer i timen.
For de nysgerrige, er det muligt, at følge henholdsvis rumstationen og transportmodulets bane over jorden på et interaktivt kort her, samt se en tegning af, hvordan 'rumlastbilen' er opbygget.