Siebel får verbale tæsk af flere af de af selskabets kunder, der figurerer på virksomhedens referenceliste.
Kunderne er utilfredse med, at de ikke kan måle en øget økonomisk gevinst af deres investeringer i CRM-løsninger fra Siebel, der er førende med en markedsandel på 45 procent.
Det viser en række fortrolige interviews som analysebureauet Nucleus har foretaget med 23 referencekunder, skriver nyhedstjenesten searchCRM.com.
Målingen af den øgede økonomiske gevinst - forkortet ROI (Return of Investment) - er nemlig blevet et buzzword i dele af erhvervslivet, hvor mange salgsbrochurer og sælgertaler starter med ordene: " Øg din ROI med....."
Hvor er gevinsten?
Imidlertid har 61 procent af de 23 Siebel-kunder ikke kunnet registrere en økonomisk gevinst efter to år med et Siebel-systemet. En eventuel gevinst er blevet opslugt af langvarige uddannelses-programmer for de ansatte og tilpasninger af systemerne, lyder klagen.
55 procent af kunderne oplyser også, at budgettet for installering af Siebel-systemerne er blevet overskredet, mens 57 procent oplevede, at tidsplanen blev overskredet.
Ingen fra Siebels hovedkvarter i Californien har ønsket af kommentere kritikken over for searchCRM.com. Virksomheden har udsendt en pressemeddelelse, hvor Nucleus' undersøgelse bliver kaldt for "statitisk ubetydelig".
Endvidere har halvdelen af de 23 referencekunder ikke sikre metoder til at måle den økonomiske gevinst af investeringerne.
Men trods afvisning af kritikken har Siebel fjernet websiden med kundereferencer, skriver searchCRM.com.