Hotmail-brugeren Alexandra Felton har i årevis lagret korrespondance, fotografier og andre data på sin Hotmail-konto, men har netop opdaget, at samtlige filer er forvundet på uforklarlig vis.
Hun forventede, at filerne kunne genskabes, men Microsoft har undersøgt sagen, og beklager at måtte meddele Felton, at filerne er slettede.
»Vi gør meget for at beskytte vores netværk og for at sikre os mod, at kundernes data går tabt. Vi tager jævnligt backup for at forhindre tab af lagrede data. Det vil altså sige, at vi er opmærksomme på, at disse sager kan opstå. Den specifikke sag, viser sig at være et enkeltstående tilfælde. Vi søger i øjeblikket en forklaring på, hvordan kundens data kunne forsvinde, men vi kan desværre ikke genskabe kundens filer,« skriver Brooke Richardson, produktmanager for MSN og Hotmail i en e-mail.
Nyhedstjenesten Cnet oplyser, at der juridisk er meget lidt at stille op for kunder, som oplever at miste data lagret hos Hotmail og lignende tjenester, der typisk har sikret sig mod ansvaret i betingelserne for oprettelse af kontoen. Den bedste måde at sikre sig er ved selv at tage en back-up.
Der findes selskaber, som har specialiseret sig i back-up af data på internettet, men heller ikke de kan gardere sig 100 procent mod tab af data.
Sagen skaber debat vedrørende sikkerheden generelt ved lagring af data på internettet, ikke mindst nu, hvor vi står foran Googles lancering af deres nye postservice, der tilbyder kunderne en lagringsplads på 1 GB. Også andre tjenester planlægger lignende ydelser, og Lycos er allerede ude med en 1GB betalingsservice.
Kunderne oplever således et bombardement af tilbud om lagring af data på internettet, men spørgsmålet om online-tjenesternes ansvar for at sikre kundernes data bedst muligt, er uafklaret.