Kan man tjene penge på gratis software? Hos norske Opera Software er svaret et klart ja. Selskabet har netop fremlagt sit regnskab for årets andet kvartal, og det viser at omsætningen er steget med 50 procent i forhold til samme periode sidste år. Det skriver digi.no. Opera Software sluttede kvartalet med en omsætning på 112,7 mio. norske kr. og et overskud på 17,7 mio. kr.
Det kan forekomme som lidt af et mysterium, hvordan det norske firma kan tjene penge på en gratis browser, som leveres uden annoncer og tilmed kun har en forsvindende lille del af browser-markedet.
Opera har således hentet en omsætning på 23,2 mio. norske kroner alene med pc-udgaven af browseren, og en stor del af pengene kommer fra Google, som betaler for at være standard-søgemotor i browseren.
Men den største del af omsætningen, 89,5 mio. norske kroner, kommer fra browsere til internet devices. Det omfatter både mobiltelefoner og interaktive tv-bokse og spilkonsoller, hvor producenterne betaler licens for Opera-browseren.
Det norske firma har mindre end 1 pct. af browser-markedet, mens Firefox har en markedsandel på 16 pct. Microsoft dominerer stadig klart med sin Internet Explorer, der sidder på mere end 80 pct. af browser-markedet.