Hvordan sikrer jeg mig, at min nye printer holder længe? Kan jeg få mp3-afspilleren erstattet, hvis den ikke vil spille? Og hvem har ansvaret, når en virus sætter min bærbare ude af drift? Det er nogle af de spørgsmål, som bliver besvaret i en ny folder fra Dansk Erhverv og Forbrugerstyrelsen. En række af landets største butikskæder vil fra i dag udlevere pjecen sammen med nykøbte elektronikprodukter.
»I Forbrugerstyrelsen modtager vi ofte klager over elektroniske produkter, og vores undersøgelser af markedet viser år efter år, at forbrugernes tillid til markedet for elektroniske produkter godt kunne være bedre. Vi håber, at både køber og sælger med disse råd kan få større klarhed over rettigheder og pligter i forbindelse med købet og brugen af elektroniske produkter, så begge parter bliver ved med at være tilfredse med handlen,« siger Louise Holck, direktør i Forbrugerstyrelsen.
De gode råd er både en guide til at undgå problemer med elektronikvarer, f.eks. opfordring til korrekt opbevaring, ligesom der er en kort beskrivelse af de rettigheder, forbrugeren har ifølge købeloven.
Folderen Gode råd om elektroniske produkter kan også downloades i elektronisk form.