De fleste brugere ved, at printerblæk kan være en dyr fornøjelse. Ofte sælges printere billigt med et tab, der opvejes af en pæn indtægt på blækket bagefter.
Ved at udfordre den strategi vil kameraproducenten Eastman Kodak nu forsøge at trænge ind på et marked, der i dag domineres af firmaer som Canon, Lexmark og især Hewlett-Packard.
Kodak vurderer selv i en pressemeddelelse, at private kunder vil kunne spare op til 50 procent på brugen af printerblæk, da en sort-hvid blækpatron til deres printere vil få en pris på ti dollars (omkring 60 kroner), mens en farvepatron vil koste femten dollars (omkring 90 kroner).
Samtidig regner Kodak med, at der er baggrund for at tro på vækst på markedet.
Den formodning bygger på en undersøgelse fra InfoTrends, der tyder på, at folk begrænser deres brug af printere på grund af prisen på printerblæk, og at billigere blæk derfor vil få folk til at bruge printeren oftere.
I marts vil Kodak bringe to nye EasyShare printere på markedet i prislejet 150-200 dollars (omkring 900-1200 kroner), der bruger deres eget blæk. Kodak forventer at kunne tjene penge på både printere og blæk. En tredje printer til 300 dollars (1800 kroner) følger i maj.
It-eksperter er dog på forhånd skeptiske overfor, hvordan Kodak vil trænge ind på et marked, hvor der allerede er hård konkurrence, og hvor det vil blive dyrt at etablere sig.
Læs Eastman Kodaks pressemeddelelse her